View Single Post
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvorfor skal servitører få tips og ikke kokken som faktisk lager maten? (Når det kommer til restauranter, såklart.)
Vis hele sitatet...
Kokkene får som regel 30-40% av tipsen. Dette er forskjellig fra sted til sted. Mindre steder, hvor man typisk bare har et par kroner i timen i tips så samles det opp till en felles aktivitet som betales av tipskassa.

Sitat av TopGun Vis innlegg
Om man synes bartender eller servitør er ett tøft og slitsomt yrke, da har man virkelig ikke vært skikkelig ute i arbeidslivet og sett hva ett slitsomt yrke faktisk er. Og dem er det mange av i Norges land.

Selv tipser jeg kun på stamstedene mine. Hvor jeg får kjappere service enn resten av sauene i barkøen.

Synes generelt hele tips-greia i Norge er oppblåst.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk et slitsomt yrke. Her jobber man gjerne 250 timer i løpet av en måned.

Ellers er jeg usikker på om du er sarkastisk eller ikke... Du skal ikke få noe kjappere service fordi du er en stamkunde. Alle skal få like rask service. Stamkunder hos oss får gratis kaffe, og som regel vet vi hva de vil ha å spise. Kommer det en stamkunde i baren rett etter en annen person, så må selvfølgelig stamkunden vente.

Sitat av Lattergal Vis innlegg
En ting til som ingen har nevnt enda tror jeg..

Siden tips er svart inntekt så er det vel også ulovlig for oss å gi tips vel vitende at de ikke blir skattet av.. Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Man skal notere ned tipsen man får for så å bokføre det som "gave" og så skatte av det. Det er ikke normalt i det hele tatt å gjøre dette, men det er slik det egentlig skal gjøres. Ser forøvrig på lønnsslippene mine at de skriver opp tipsen for meg. De tar å fører opp 3% ekstra i tillegg til det jeg har tjent. Hvordan det fungerer har jeg ikke heeelt skjønt selv egentlig.

Sitat av Lattergal Vis innlegg
Kanskje ikke på en dag, men over et år så blir det en del.
Kompis som kjørte taxi et par år snakket om at tips utgjorde 20-30.000,- i året. Å ifølge han så var det lite i forhold til hva andre fikk
Vis hele sitatet...
I sommersesongen opplever jeg å få rundt 250 kroner dagen i tips. Med andre ord mer enn 1000 kroner i uka i tips. Av utbetalt 40tusen (ca) i lønn, så hadde jeg i tillegg 6-8tusen kroner i tips. Tipspenger brukes mye løsere enn andre penger, da man gjerne tipser en del av pengene videre. Er man ute å drikker i helga for tipspenger, så runder man gjerne mer enn gjerne oppover på øl/drinker osv.

Mener jeg klarte å sette inn nesten 4000 kroner i tipspenger på BSU-kontoen min i sommer.