View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av ompapa Vis innlegg
Har noen nettsteder jeg jobber med for å forsøke å få passiv inntekt. Det er lagt ned jobb både i innhold, struktur og alt det jeg har funnet av smarte seo. Har fått et kontakt med et foretak som er dyktige på oversetting, og har fått et tilbud på å oversette alle sidene på disse sitene til 3 fremmedspråk. Siden der er mange undersider på hvert domene blir det endel å oversette og jeg har da en mulighet til å få bedre pris om de behandler dette som en low priority case. Altså noe de tar når det er ledig tid. Det passer egentlig bra for meg da jeg ikke kan betale for hele jobben i 1 go uansett.

Spørsmålet blir da veldig enkelt. Vil dette lønne seg? Eller må jeg starte på null igjen for hvert eneste språk som legges til? Altså finne nye linker inn? Kjøpe nye tekstlinker. Eller vil google premiere at jeg da har "3 ganger mer innhold"?

Dette er jo langsiktig. Jeg tenker å forsøke å få inntekter via reklame på disse sidene. Og kanskje klare å selge de tilsist. Problemet er jo at jeg ikke har særlig mye cash og vil derfor ikke bruke penger på oversettelse om jeg ikke vil ha mulighet til å tjene på det.

Tror at tidsrammen på oversetting kan være fra 6-9 måneder. Worst case opp mot ett år. Jeg vil jo hele tiden være nødt til å betale for det som blir klart. Jeg har regnet på dette og er rimelig sikker på at jeg skal klare det økonomisk uten å bare spise suppe, men jeg finner ikke noe info om hvorvidt dette er noe jeg vil tjene på i forhold til pagerank, reklamelinker etc.

Men vil jeg få bedre pagerank ved å tilby sidene i totalt 5 forskjellige språk? Vil det gjøre at flere klikker på annonser og at det blir enklere å selge reklame?
Vis hele sitatet...
Ok... Hvis det er snakk om tre forskjellige domener (domainx.com, domainy.com og domainz.com), så må man regne alle disse som selvstendige prosjekter.

Google gir deg ingen "poeng" for å ha flere språk. Igjen må vi tilbake til autoritet og relevans. Du får ikke flere innkommende linker av å ha flere språk, ergo får du ikke mer autoritet. Men: Du får mye høyere relevans (potensielt sett 100%), fordi du har en artikkel på et språk som du ellers ikke ville ha noen relevans på (0% relevans).

Du burde også linke de tre nettstedene sammen. Dette vil ikke gi noen boost internt, fordi det er et lukket økosystem: Det kommer ikke noe mer Pagerank inn i systemet fordi du krysslinker X, Y og Z sammen - men du sørger i hvert fall for at den Pageranken som du har/får blir likere fordelt mellom sitene.

Så oppsummert: Du vil måtte starte på "0" for hver side. Google bryr seg ikke om du har flere språk tilgjengelig; Google ser bare på din autoritet og hvor mye innhold du har tilgjengelig.

I ditt tilfelle vil det også være veldig viktig å bygge mange linker til hver artikkel. Hvis du f.eks. har en artikkel om "Binde husrenten", så må du skaffe linker inn til den artikkelen med linkteksten "Binde husrenten". Du kan f.eks. oppnå dette ved å ha en sånn "Related posts"-boks under hver av artiklene dine, som intern-linker til andre artikler (så hver artikkel linker videre til 20 nye artikler... Da vil teoretisk sett hver artikkel ha 20 linker til seg)

Det er også utrolig viktig for deg at du bygger Pagerank på hver av de tre sidene dine, sånn at du har litt "Pagerank-juice" å fordele internt...

Bare spør videre hvis du lurer på noe!
Sist endret av Stormen; 2. januar 2013 kl. 03:41.