View Single Post
Ser folk skriver at du kam suge ut via en slange osv, ikke gjør dette, renslighet er utrolig viktig å bakterier fra munnen din vil kunne komme i kontakt med sluttproduktet og i verstefall ødelegge vinen, satte selv for en stund siden eplecider i ei 25 liters kanne, hadde vell 22 ish liter ferdig produkt. Jeg kokte opp 2 kg sukkerlake i 1,5 liter vann som jeg tilsatte sammen med den billigste eplejuicen jeg fant for å få opp alkoholprosenten, da den skulle helles over på mindre 5-literskanner prøvde jeg først med trakt og kaffefilter men det rant alt for seint så brukte et kjøkkenhånkle som filter, jeg helte veldig forsiktig slik at jeg ikke skulle virvle opp grums i bunn og kasta de resterende 5 literene sammen med gjærgugga i dass, følg med i bunn på kannene for det skal ikke legge seg noe som helst grums i bunn, jeg lot min cider stå i 1 måned etter at pluppingen i gjærlåsen hadde gitt seg, ren modningsprosess som gjør sluttresultatet bedre, ha tolmodighet og tenk at høsten er en grei tid å begynne å drikke av vinen din på