View Single Post
Hei, jeg starta å jobbe som telemontør i en liten bedrift med 4 ansatte for snart 1. år siden.
Sjefen har tatt et oppdrag veldig langt unna kontoret å bosted til alle ansatte. Dette gjør da at ansatte må kjøre 1.5 timer hver vei ubetalt.
Vi har hatt mye trøbel med bilparken og har derfor bare 2 biler fordelt på 4 ansatte.
Siden mars har jeg måtte bruke 30min ca om morgen på å kjøre innom og plukke opp de 2 andre ansatte hjemme, og 30 min ca etter jobb for å kjøre de hjem.
Jeg har gitt mange muntlige beskjeder om at dette er uholdbart da reisetiden min nå er 2timer+ hver vei.

Alle ganger jeg har sagt ifra så får jeg bare beskjed om henting og levering av de ansatte er noe jeg velger selv og er noe jeg gjør frivligt.

Dette kunne vært problemfritt for meg, men når jeg er borte 12 timer om dagen for usle 10.000 kr i måneden så synes jeg det er rett og rimlig å kreve kompasjon for kjøring av ansatte.

Jeg sendte jeg en melding skriftlig i gruppa våres på FB om at nå må folk ordne seg skyss selv da jeg ikke lengere vill kjøre gratis på fritiden min om jeg ikke blir kompesert for tiden min.

Det går ikke 2min før sjefen ringer meg opp og gir beskjed at firmabilen jeg bruker fra nå av skal parkeres hjemme hos han etter endt dag og jeg må begynne og ta buss frem og tilbake til han før og etter jobb.
Er det riktig at bilen skal parkeres hos han sin priv adresse og ikke adressen til firmaet?
Synes dette er en veldig barnslig reaksjon fra han sin side da det finnes bedre måter å løse dette på. Men greit nokk siden han har rett til å gjøre det slik.

Da lurer jeg på hva mine rettigheter er.
Vill arbeidsdagen min nå starte når jeg henter bilen om morgen? Eller begynner den når jeg er fremme på anleggsplassen/lunsjbrakka?
Når ender arbeidsdagen min? Når vi reiser fra anlegget eller når jeg parkerer bilen?

Aller helst burde jeg finne meg en ny jobb, men det er ikke lett under disse korona tider..

Par tillegsspørsmål;
Har fått beskjed om at vi ikke får lov til og spise lunsj i lunsjbrakka og lunsjen skal spises i bilen mens vi kjører mellom oppdragene på anleggsplassen, er dette lov?

Har etterspurt lønnslipper siden jeg begynte. Har bare fått mange unnskyldninger og bortforklaringer om hvorfor det ikke er på plass enda. Ble senest lovet å få det på mail på fredagen som var. Har enda ikke fått noen, er det noe jeg kan gjøre her?

Om det er noe info som jeg burde skrevi med her men glemte av i farta så still meg gjerne spørsmål. Jeg er veldig intresert i rettighetene mine og hvor jeg kan finne ut av dette på egenhånd. Fant ingenting på mine google søk