View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tordsin Vis innlegg
Jeg er overbevist om at det i så fall bare hadde vært sånn i oppstartsfasen, viss det hadde vært tilfelle. De kan i realiteten sette prisen der de vil, men kostnader bør påberegnes når utstyr og alt annet må på plass. Selvfølgelig kunne de ulovlige tilbudt priser under det lovlige, men det lovlige hadde sikkert bare vært dyrt som sagt for å få inn pengene i investeringen om du vil til første gang. Så spørs det om det skal konkurreres eller være statlig. Men jeg ser den, det er gode poeng. Trist, men sikkert sant.
Vis hele sitatet...
Du kan være helt sikker på at det ikke "spørs" om hvordan dette ville blitt regulert.
100% sikkert at det ville blitt etter vinmonopol-modellen, om ikke en enda strengere regulering enn hva det er for brennevin i dag.
Dette er jo om det blir lovlig selvsagt, ved en avkriminalisering vil du fortsatt måtte kjøpe dette på det svarte markedet.

Om man skal være realistisk så kan du bare se på alkohol, når ikke en gang bensinstasjoner og kiosker kan selge øl så er det egentlig litt utopi å se for seg at vi får kjøpt cannabis over disk i løpet av de neste 10-20 årene.

Det du kan håpe på er avkriminalisering hvor du kan få lov til å ha 1-2 planter hjemme, dette er nok også den beste løsningen da du ikke gir totalt frislipp men samtidig hemmer en del av det svarte markedet ved at folk kan dyrke selv og være selvforsynt.
Da unngår brukeren også å bli eksponert for sterkere stoffer, jeg mener at hovedgrunnen til at cannabis for mange er et gateway-drug er fordi man blir eksponert for andre stoffer i søken etter litt røykings.