View Single Post
Sitat av zekelk Vis innlegg
Sør-Afrika og Georgia har også legalisert rekreasjonell cannabis, samt distriktet rundt Canberra i Australia.

Jeg tror nok de fleste som engasjerer seg i rusreformen på "vår" side forstår at avkriminalisering er et skritt i riktig retning, men ikke en endelig løsning. Denne saken hjelper også med å endre holdninger blant folk til "narkotika", som er en nødvendighet hvis vi skal begynne å snakke om legalisering etter reformen er på plass (inshallah).

Vi har allerede mange organisasjoner fulle av folk som virkelig engasjerer seg for å endre holdninger og politikk. De er også stort sett jævlig flinke på det de gjør, og setter realistiske mål som kan være skritt mot legalisering. Vil du engasjere deg for å oppnå legalisering så anbefaler jeg å melde deg inn og engasjere deg i en eksisterende organisasjon. FTR, Normal og FHN er vel de mest profilerte.

Full legalisering av rekreasjonelle rusmidler virker også som en ganske dårlig idé. Jeg vil ikke ha et samfunn hvor hvem som helst kan gå på polet og kjøpe heroin. Full legalisering vil også inkludere stoffer som carfentanil, som egentlig burde regnes som et kjemisk våpen heller enn rusmiddel. Vi trenger å regulere tilgangen til noen stoffer, for heroin burde det være noe man kan få gjennom helsevesenet hvis man allerede er avhengig (eventuelt andre opioider).

Én ting jeg har sett i det siste er å snakke om legalisering som regulering. Jeg tenker at rent strategisk er dette en svært effektiv vinkel. Fremstill dagens situasjon som et frislipp hvor hvem som helst kan få tak i hva som helst, husk å snakke om barn som har bedre tilgang på hasj enn alkohol. Den typen argumenter virker mye bedre på folk flest enn liberalister som snakker om full legalisering.
Vis hele sitatet...
Jeg googlet det, ser ut som at de har avkriminalisert men ikke legalisert. Det vil si; du får ikke straff for å være i besittelse av mindre mengder stoff til egen bruk. Salg er fortsatt ulovlig og man kan bli straffet for det.

Dette er ikke spesielt ment til deg Zekelk, men til opplysning til alle som ikke vet forskjellen mellom legalisering og avkriminalisering:

Hverken Nederland, Spania, Tsjekkia eller Portugal har legalisert noe som helst, de har avkriminalisert. I Spania står det noe i grunnloven om at hva man gjør i sitt eget hjem får man bestemme selv. Ingen stoffer er ulovlig å bruke på sin egen eiendom. Salg av cannabis (og andre stoffer) er ulovlig men det finnes såkalte "social cannabis clubs". Her finnes det et smutthull i loven. Her kjøper du ikke cannabis, du betaler for din andel. "Alle som er medlem i denne klubben eier all cannabisen de dyrker"

I Nederland er det egentlig ulovlig å selge cannabis (og andre stoffer) , men i lovverket står det at det skal "tolereres" at coffeeshops kan selge max. 5 gram til hver kunde og ha max. 500 gram cannabis I lokalet. Smartshops får også lov til å selge psilocybin trøfler, Salvia, og noen andre greier.

EDIT:

Jeg ser det nå at i følge wikipedia så har du kanskje rett i at de har legalisert. Er dog litt usikker på om dette stemmer siden jeg først fikk opp at de hadde avkriminaliserert, mulig de blander sammen hva det egentlig betyr. Stoler ikke 100% på Wikipedia.

Hvis du vet mer om dette så kom gjerne med kilder. Hvordan funker det der i forhold til utsalg? Kan hvem som helst komme og kjøpe eller er det som i Uruguay at du må være statsborger?
Sist endret av WouwseP; 31. mai 2020 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.