View Single Post
Var i litt samme situasjon. Hadde aldri fulgt med på skolen og trodde matte var noe for særinger. Fikk vel 2'er i P matte på Sonans.

Tilfeldigvis begynte jeg å leke meg med programmering på fritiden og fant jeg ut at jeg trengte matte for å eventuelt studere det på nivået jeg ønsket. Kjøpte meg Sinus T1 boken, fulgte den kapittel for kapittel og så videoer på Youtube/UDL.no om jeg behøvde det. En mattelærer man kan sette på pause når man vil og spole tilbake var midt i blinken for meg.

Jeg skjønte aldri greia med P matte, alle oppgavene skulle liksom simulere noe fra den ekte verden, Per Pål og Fritjof hadde 5 appelsiner osv, nominell rente blablabla, jeg sovna av det.

Men T matte er liksom en helt annen greie, mye av det er føles veldig mekanisk, og så veldig belønnende å kunne løse opp i forskjellige knuter. Ikke noe tekst, bare masse bokstaver og tall. Tok R1 og R2 (synes R2 var lettere enn R1 btw, vektorer i 3D istedet for 2D?) og har tatt mange mattefag på universitetet med gode resultater.

Det er flere måter å gjøre det bra i matematikk på videregående nivå. Enten så forstår du hvordan du løser oppgavene og kommer deg fint igjennom med det med gode karakterer, men hvis du er skikkelig god så forstår du også hvorfor ting er som de er.

Mitt beste tips er at tallregning/algebra delen må sitte som støpt før du åpner neste kapittel, det er grunnmuren du trenger
Sist endret av ali88; 14. mai 2019 kl. 22:55.