View Single Post
Sitat av comicz
Når det gjelder å lære seg språket er det jo viktig å huske på at man lærer lettest dersom man har et virkelig prosjekt å jobbe med. Det du ikke kan av vanlige grep lærer du deg fort når du "blir tvunget" til å ta det i bruk :-) Uansett lønner det seg nok å kunne litt basics, men det trenger ikke kreve all verdens av tid før man setter i gang med småprosjekter, i hvert fall ikke om man går for språk som PHP og Python og slikt. Forøvrig må jeg innrømme at også jeg er litt svak for Python - det senker lista ganske greit for det å "kunne programmere", og gjør programmering mer anvendelig i dagliglivet(i hvert fall dersom man er Lunix-nerd 8-) ).

Moff:
Et API er et sett med koder og kommandoer som lar deg gjøre et eller annet. Når du begynner å skrive på et nytt C++-program har du i utgangspunktet tilgang til basic C++-kommandoer. Du kan inkludere nye biblioteker, som gir deg tilgang på flere kommandoer. Du slipper f.eks. å lage en helt ny funksjon som kan telle sekunder, du inkluderer bare et bibliotek med denne funksjonen ferdigskrevet. Dette er basicstuff, la oss ta et eksempel på et skikkelig API: SDL. SDL(http://www.libsdl.org/index.php) gjør det lettere å lage f.eks. spill, og gir deg tilgang til lyd og bilde. Det er et stort bibliotek med ferdigdefinerte funksjoner for å kunne sette oppløsning, tegne bitmaps på skjermen og spille av lyder(osv,osv). SDL er portet til mange plattformer, dvs at du(stort sett) kan bruke samme koden under Windows, GNU/Linux eller f.eks. BeOS? På lavt nivå opptrer selvsagt disse plattformene forskjellig på disse punktene, men SDL ligger som et lag oppå og utfører de samme prosessene selv om du er på en annen plattform enn tidligere. I tillegg er SDL portet til en rekke forskjellige språk; i tillegg til C/C++ har du støtte for f.eks. Python, PHP, Perl, Java og Ruby. Det som altså er verdt å merke seg er at slike API'er ikke er en del av verken C++ eller Python. Du må legge inn SDL-bibliotekene før du kan ta dem i bruk, for de følger ikke med.
Bli ikke forvirret over alt dette med multiplattform osv, det er ikke det som er cluet med API'er. Tenk deg at et firma slipper et nytt og hipt mobil-OS. Programmørene kan bruke C, men det er få som gidder å kaste seg over dette nye OS'et dersom de er nødt til å gjøre alt fra bunnen av. Firmaet skriver et API, slik at hver enkelt ikke trenger å definere spesifikt hva som skal skje helt nede på lavnivå hver gang man ønsker å skrive en streng ut på skjermen.

Øøøøh, dette ble langt og rart, håper noen får noe ut av det, og at jeg ikke forvirret for mye.
Vis hele sitatet...
Dvs. at det en slags utvidning av språket, slik at det får flere komandoer og funksjoner?
Eller er jeg på blåbærtur?