View Single Post
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jødene er "good guys" i GT, men ikke i NT. Hvordan kan jødene fortsatt være guds utvalgte folk når de ikke bare forkastet Jesus som guds sønn men attpåtil korsfestet ham? Kanslerer ikke dette all kred de måtte hatt fra gammelt av? Historisk sett har jo dette vært brukt som forsvar av antisemittisme.
Vis hele sitatet...
Kristne tror på GT også, og ser på NT som en oppfyllelse av GT og ikke en erstatning. Jødene som utvalgt folk betyr at de har en spesiell rolle, noe de unektelig har hatt i begge de religionene. Akkurat hvilke privilegier som følger med det, er det sikkert mange meninger om blant kristne. Men det var jo åpenbart et utvalgt folk som skulle fostre Messias, noe GT er spekket med frempek mot.

Og selv om kristendommens syn på frelse er mer romslig så har vel ikke det noen effekt på hvordan jødene ser på saken? Deres tolkning av "utvalgt" er vel like mye et spørsmål om arv som tro? Det er vel her jeg virkelig faller av lasset, for slik jeg forstår judaismen så er og blir kristne hedninger. Så hvorfor engasjere seg så mye for noen som som sier "takk, men dere skal nok brenne likevel"?
Vis hele sitatet...
Det er riktig, jødedommen handler mer om folket og mindre om doktriner som alle er forpliktet til å tro på. Her er jeg på dypt vann, men mitt inntrykk er at jøder er lite opptatt av livet etter døden, og de har i alle fall ikke noen enhetlig definert himmel og helvete.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Nå er jeg på veldig dypt vann her, men jeg mener at jødene får freepass inn i himmelen da de er omskjært/etterkommere av Abraham.
Vis hele sitatet...
De får ikke noe fripass i kristendommen, så vidt jeg vet. Det finnes ingen vei til faderen uten gjennom meg, osv.

Jeg trodde spørsmålet til fulmen var hvorfor kristne regnet jøder som et utvalgt folk, da den utvelgelsen automatisk betød at de selv ikke kom til himmelen. Det mener jeg er misforstått.

Jeg er enig i at det er snodig å være kristen og samtidig mene at alt det jødiske folket foretar seg automatisk må være bra. Det er mer naturlig at de ut fra religionen sin mener at jøder skal få bo i Israel. Men et godt argument er det uansett ikke. Gi keiseren det som keiserens er og Gud det som Guds er, som han selv sa. Det blir alltid dårlig stemning når man blander religion og politikk.
Sist endret av *pi; 18. mai 2021 kl. 17:13.