View Single Post
1. Det er greit at aluminium og sølv ikke koster så mye penger, men hvis du skal ha en jetpack som er nogenlunde sikker og kan brukes om igjen må du desverre bygge denne jet packen av deler. Selv om en del koster 1 krone vil fortsatt 1 million deler koste 1 million kroner. Med andre ord, alle og enhver har ikke råd til å bygge.

2. Jet packens natur bygger på å løfte personer vertikalt(uten drahjelp). Det eneste jeg umiddelbart kan sammenlikne det med vil være raketter. Det finnes folk som designer/bygger raketter, de kalles rakettforskere. Ikke alle mennesker er rakettforskere. Med andre ord, ikke alle og enhver har den nødvendige teoretiske(og praktiske) kompetanse til å bygge en slik anrettning.

3. Din definisjon av farlig antar jeg er bygget på mangel av farlige situasjoner i livet ditt. Eventuelt en feiltolkning av hva som er en farlig situasjon. Eventuelt har du vært altfor heldig i en farlig situasjon, og tatt naiv lærdom av det. Faktum er at det å falle fra 3 ganger egen høyde er definisjonen på en høyenergiskade, noe som med stor sannsynlighet vil ende i varige skader på sentralnervesystemet ditt, og gjøre deg lam eller død. For å gjøre regnestykket for deg(i 2002 var gjennomsnittshøyde for norske menn 179,7cm. Vi runder det til 180cm. Dette betyr at et fall fra 5,4 meter er potensielt dødelig for en norsk mann i 2002). En jetpack som ikke er bygget av en fagperson er utilregnelig med tanke på den potensielle kraften i løftekapasitet. Hvis jetpacken er bygget riktig (og med det mener jeg feil) kan den med god margin ukontrollert løfte en fullvoksen mann 5,4 meter over bakken. Dette betyr at en flyvetur med en jetpack er potensielt dødelig. Hvis din definisjon av ordet 'farlig' ikke inneholder 'å dø' ønsker jeg ikke å skrive flere poster i denne tråden men vil heller henvise deg til en psykolog.

4. Med mindre du har en usedvanelig god forsikring er livet ditt på alle måter gått til helvete hvis noe går galt og du pådrar deg en skade. Og de aller fleste mennesker i verden ønsker ikke å ta en sjanse på å sitte i en rullestol og tigge penger på t-banestasjonen. Det er mulig du ønsker å ta den sjansen, i så tilfelle vil jeg igjen henvise deg til en psykolog. Det er ikke verdt det å ta sjansen.

De to siste punktene i innlegget er ikke ment som et personlig angrep. Ei heller har jeg en utdypende utdanning innen psykologi, men basert på basiskunnskapene mine tror jeg henvisningene vil være riktig i alle tilfeller noen sier seg uenig i de to punktenes konklusjoner.

For øvrig glemte jeg å si; dette burde du anse som svar på spørsmålet i åpningsposten din. Nettopp på grunn av de ovennevnte grunnene er det ikke flere mennesker som flyr rundt med jet packs.
Sist endret av Noorac; 16. juni 2010 kl. 00:07.