View Single Post
Sitat av Freak_forum_157 Vis innlegg
Det høres for meg ut som du har god kontroll på det du snakker om. Kan jeg da høre med deg hva du anbefaler i et hjem grunnflate på 170kvm med en ekstern garasje på 100kvm? Det er er også en kjeller i bygget som er på 100kvm.

Jeg har vurdert:
- 1 aksesspunkt i kjeller
- 2 aksesspunkt i hovedetasje i hver side av bygget (stue og soverom/bad)
- 1 aksesspunkt i garasje (2 etasje)

Jeg ønsker minst mulig kablet innganger i veggene ettersom vi med stor sannsynlighet kommer til å flytte rundt på TV. Jeg vil derfor ha et raskest mulig trådløst internett. Er dog åpen for å trekke kabel i taket til alle aksesspunkt.
Vi er en familie på 5 som for det meste ser på film, serie og spiller noen online spill (eks. Fortnite, Rublox m.m.). Ikke veldig tunge spill, noe som gjør at det ikke kreves veldig mye. Dog er det ekstremt irriterende med høy ping, og jeg vurder derfor å investere i et skikkelig system.

Problemet er at kunnskapen min er manglende. Jeg ønsker et sikkert system som er
1. lett å sette opp
2. sikkert mtp. hacking og brannmur
3. kan fungere de neste 10 årene med enkel utskifting om nødvendig

Slik jeg ser aksesspunkt virker det å krysse av punkt 3, men er usikker på hvor sikkert og lettvint det er.

Er det noen anbefalinger du ønsker å dele?
Vis hele sitatet...
Ubiquity utstyr. Unifi AksessPunkter og evt. en unifi gateway/dream machine eller hva de heter nå. Om du har router kan du slippe unna med å unstallere unifi controller på en raspberry pi 3 (krever it kompetanse), eller du kan kjøre det som programvare på windows/macOS maskin eller iOS/android mobil.

Aksesspunktene kan sende samme wifi-navn (ssid), evt flere på en gang. De har PoE støtte (som betyr 1kabel fra vegg til poe adapter og en fra poe adapter til AP), men de kan også meshe trådløst, da trenger AP kun strøm. Du vil ikke merke endring f.eks når enheten bytter aksesspunkt.

De er veldig enkle å sette opp og fungerer knallbra. Jeg har brukt aksesspunktene til pfsense router i årevis uten noe å utsette på dem.

AP-ene kan fåes med støtte for WiFi-6 støtte også, hvis det skulle ha betydning.