View Single Post
Tja. Islam som religion er ikke noe sprøere enn andre religioner. Det er i tillegg verdens nest største religion og særdeles utbredt over stort sett hele verden. Med så mange mennesker og så store religioner, så er det nesten en selvfølge at folk driver og konverterer begge veier. Jeg ville blitt mye mer forbauset om ingen konverterte. At det forekommer oftere blant utdannede enn uutdannede gir mening for meg, ettersom jeg ser for meg at folk som faktisk gidder å sette seg ned og lese, oftere er tilbøyelige til å endre mening. Si at du har fått kristendommen inn med teskje siden du var liten. Dersom du ikke leser, så vil du heller aldri finne ut at du liker islam bedre. Så kan det jo argumenteres for at det er forskjell på utdanning og lesevillighet, men jeg tror det er en korrelasjon der. Påstanden om at det er tre ganger så mange kvinner som menn som konverterer har jeg ikke noe svar på, men det er sikkert en grunn til det også.

Uansett, tl;dr: noen konverterer. Sånn er det bare. Det er like mye matematikk/statistikk som det er psykologi/antropologi. At du har en venninne blant dette fåtallet er bare tilfeldig.