View Single Post
Har tenkt litt på noe i det siste som gir mening for meg, og vil gjerne se hvorvidt det gir mening for andre. Tanken er som følger:

Med hardt rusbruk følger gjerne en like hard livsstil. Dvs lite søvn, mat med lav næringsprofil, dårlige relasjoner til andre o.l.
Når jeg ser junkies som står i brugata ser jeg ikke bare ofre for rusmidler som heroin og amfetamin, jeg ser underernærte og trøtte mennesker. Jeg ser noen som kunne vært tatt rett ut fra konsentrasjonsleirer under krigen. Noen som får det meste av energien sin fra kjemikalier fremfor mat, og om de først spiser er det gjerne Mcdonalds eller annen junkfood.

Dette kan være confirmation-bias deluxe fra min side da jeg riktig nok ikke har oversikt over alle tyngre narkomane i Norge, men la oss bruke det som premiss i denne diskusjonen.

Poenget mitt er som følger; er det riktig å skylde på rusmidlene de misbruker for å forklare deres skraltende helsetilstand fremfor alle de andre variablene? Hvordan vil en person i et hypotetisk scenario se ut dersom han tok vare på helsa si på alle felt men likevel bruker heroin eller et annet 'versting-dop' daglig?