View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok, da vil jeg gjerne ha litt hjelp av dere fine folk her med god erfaring

Begynte å lete på vestlandet for ca 2 uker siden, og har vært ute 8-10 ganger og har i praksis ikke funnet noen ting!

Har gått ca 50 000 skritt (så noe har dette jo for seg for en sofagris!) i beiteområder (mest sau, men også kyr/hest), og kun ett sted på ca 20x20 meter har jeg kommet over flein... Her vokste den i områder hvor gresset ikke var beitet så langt ned, og sammen med andre sopptyper. Kikket bare på en 5-6 eksemplarer og bestemte meg for å komme tilbake senere med litt bedre tid - og når jeg gjorde det nå en uke senere så var alt sammen borte. Fant 2 som hadde tørket inn, men resten regner jeg med har råtnet bort... Har regnet MYE (og nå vært noen dager med sol) så jeg regnet med at det skulle ha vært en ny "runde"/flush på gang her; men den gang ei...

Har lest "fotografiguiden" og satt meg ganske godt inn i hvilke indikatorer man bør se etter; men i praksis så finner jeg nada... De aller fleste beiteområdene (dvs. alle utenom dette ene) vokser det INGEN sopp på som jeg kan se overhodet.I dag for eksempel surra jeg rundt i en time på et stort sauebeite og brukte mye tid på å sjekke gresstuster og what not - men så ikke et eneste sopplegeme.

Så, what to do? Bør jeg ta en ny runde på beitene jeg har leitet på allerede; eller er dette ikke vits siden de virker helt døde og jeg bør heller lete etter noen helt nye steder?
Vis hele sitatet...
Jeg plukker også på Vestlandet. Den ene marka som har gitt masse flein tidligere var så og si tom når jeg leitet lørdag sist uke. Tror det skyldes mye regn. Jeg ville prøvd den marka hvor du vet det er sopp etter noen nye dager med sol. Plutselig åpenbarer de seg igjen

En annen mark jeg plukker på var full i flein, både når jeg plukket i regnet sist helg, og når jeg var der i går. I går var det opphold og dagene i før hadde det regnet langt mindre enn uken før. Det er bare å forsøke igjen og ikke gi opp. Jeg har leitet på mange marker uten hell. Finner jeg ikke den ene gangen kommer jeg ikke tilbake ved en senere anledning og leiter mer. Da beveger jeg meg heller videre til en ny mark. Det er nok arbeid å leite den ene gangen, synes jeg.