View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg jobber på et såkalt hospits, vi kaller det det selv om jeg personlig ikke liker ordet. Samme det.

Jeg bruker tiden på jobb på å bygge relasjoner til de som bor der, som oftest noen måneder opp til 6 mnd pluss minus 2 mnd. Vi kartlegger rusnivå, boevne, psykisk og fysisk helse og prøver å finne ut av personens behov. Er behandling realistisk, leilighet, leilighet med oppfølging osv.

Det blir en god blanding med folk på et slikt sted. Alt fra folk i starten av 20 årene, selv om de helst ikke skal henvises til slike steder, til folk godt oppe i 60 åra med et laaaangt hardt liv bak seg. Jeg møter utrolig mye fine folk, morsomme, varme, sinna, ustabile, triste og ikke minst veldig rusa personer.

Selv har jeg en bakgrunn med rusproblemer og det var dette som fikk meg til å ville bidra med det jeg kunne, og da var frontlinjen et bra sted og opparbeide seg erfaring tenkte jeg.

Hver gang noen henvises til oss fra nav så går vi gjennom noen basic husregler som f.eks at vold og trusler kan føre til øyeblikkelig utskrivelse. Dette skjer jevnlig. Veldig sjeldent mot personalet, mye fordi det ikke er så mye å ta oss på. Vi styrer ikke med utbetalingene deres og det er ikke oss som stjeler og tar opp gjeld og ikke gjør opp for oss og slikt.

Vi vet det foregår kjøp/salg av rusmidler og utstrakt bruk men vi krever ikke annet enn at det ikke skjer rett foran øynene på oss. Det er kameraovervåkning i gangene men hva som skjer på rommene ser vi ikke. Vi vet også at både gutter og jenter selger seg selv på disse stedene for å finansiere eget bruk.

Alt dette er «greit» for å si det sånn. Det er et hardt liv å leve men det er en forståelse de fleste i miljøene vet og aksepterer. Det ser ut til å være noen gateregler og indrejustis også. Ingen tvil om at det gjøres opp til tider utenfor kameraets rekkevidde noen ganger, men ser man ikke hva som skjer så ser man det ikke.

Her på freak så er det jo alt mulig rart av folk og jeg ville blitt overrasket om det ikke var flere her som har vært innom lavterskeltilbudene i Oslo, som Dalsbergstien, marcus Thranes hus, fredensborg, Frelsesarmeen Fagerborg for å nevne noen.

Jeg lurte på i en blanding av nysgjerrighet og et ønske om å få mer innsikt i jobben jeg skal gjøre om det er noen som har noen historier å dele?

Som sagt, vi tilbyr bolig og hjelp til kontakt med hjelpeapparat. Dette er ikke for å avdekke eller prøve å leke snushane. Hvis det er noen som har noen spørsmål til meg og så fyr løs. Jeg velger å være anonym pga vi ikke er såååååå mange som jobber på disse stedene