View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
Greit nok. Men du svarer fremdeles ikke på argumentet mitt innledningsvis. Ser du ikke selv at større krav til aktivitet blant de som skal få stønad er totalt irrelevant for den gruppen du beskriver? Aktivitetsplikten, som nevnt tidligere, har som formål å få de som er kapabel til det tilbake i arbeid så de ikke havner utenfor samfunnet. Dette er fordi de som blir gående uten arbeid lenge ofte ikke kommer seg tilbake, noe som videre fører til økt rate av psykiske lidelser, lavere livskvalitet osv.

Reaksjonene på å ikke følge denne aktivitetsplikten er heller ikke spesielt stor, i verste fall er det reduksjon av sosialhjelp, men de har ikke lov å redusere denne under et forsvarlig nivå. De skal fremdeles få penger til mat, strøm og boligutgifter.
Vis hele sitatet...
Jo jeg sa vel også noe om dette i første post, eller mente å få frem akkurat det. At det er greit med krav for de som fikser at det stilles krav til dem. Og jeg skjønner jo at passivitet er uønsket.

Om det stemmer det du sier at selv de som ikke fikser å møte opp på aktivitetsplikt aldri vil ble utestengt fra sosialhjelp så faller jo mine innlegg i staver og da har jeg reagert i klikksinne helt uten grunn. Har du noe mer informasjon rundt akkurat dette her? Det jeg tenker på er spesifikt noe der det står hva som skjer med de som ikke møter på aktivitetsplikt, at de ikke blir avskåret fra sosialhjelp eller livsopphold.

Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Hele dette aktivitetsplikt tullet er nettopp det, bare noe tull.
Siden denne "plikten" kom, har jeg vært hos 3 forskjellige nav kontorer.
Ingen av de har hatt noe form for ordentlig aktivitet som er brukbar eller relevant.
Går jo på nav for å få hjelp ut i arbeid, ikke for å repetere det vi lærte på skolen med hvordan søknad og cv skrives.
Interessetester, personlighetstester osv osv, det er en skam at det skal kalles for aktivitet i det hele tatt.

Et ville bruke meg som norsklærer for utlendinger som ikke kunne norsk eller engelsk.
Jeg, på den tiden 20 år og hadde droppet ut fra skolen 2 ganger... Jeg skulle lære våre nye landsmenn norsk.
Nektet jo selvfølgelig på det av åpenbare grunner.
Skal også nevnes at dette kontoret var veldig trassige på søknader,
så måtte faktisk ta kontakt med fylkesmannen 3 eller 4 ganger når jeg skulle få utlevert søknad og når jeg skulle levere den inn.

Det andre ville ha meg til å møte opp på "jobbklubb" 3 dager i uken, hvor jeg da skulle sitte hos nav i 2-3 timer.
Der skulle jeg ta tester og søke jobber jeg var ukvalifisert for og som man må ha gått skole for.
For med en god cv og søknad så trenger man ikke kompetanse right?
Samtidig så ble jeg lovet truckførerkurs og diverse jobber som det aldri ble noe av, den ene etter den andre.

Det siste satt som ble satt opp av nav kontoret her nå "gå og sykle turer i skogen 5 dager i uken".
Dette etter at jeg spesefikt sa jeg slet med søvn, rygg, nakke, skuldre, knær og føtter og venter på en legetime og henvisning til fysioterapi for å sjekke hva som er galt.
Vis hele sitatet...

Veldig spesielt å skulle sette en 20 årig skole drop out til å lære nye landsmenn norsk. Veldig tvilsomt mtp kompetanse, og veldig tvilsomt i forhold til å skape mestringsfølelse hos deg som deltaker på aktivitetsplikten.

Aktivitetsplikten bør ikke sees på som en "lenke-gjeng" som kan ta på seg alt det arbeidet kommunen ikke ønsker å bruke penger på. Da er man på ville veier, og da vil jeg si at aktivitetsplikten faktisk misbrukes.

Det må også være et minimum av grunnkunnskap hos den som skal ut i en spesiell aktivitetsplikt, å sette en 20 åring uten utdannelse til å lære utlendinger norsk er ikke innenfor. For da er det ingen kvalitetssikring. Da måtte de heller tilbudt deg å være lærerassistent med ansvar for praktiske oppgaver, som feks skrive ned oppmøte protokoll, kopiere papirer, dele ut papirer etc. Men ikke som lærer helt uten formell utdannelse, og uten fullført videregående.
Sist endret av random67489; 7. september 2018 kl. 11:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.