View Single Post
Jeg var 17. Klokken nærmet seg fem - solen stod på sitt høyeste og det var ikke en sky i sikte. Jeg nærmet meg ungdomsskolen med det klassiske klokketårnet. Det var blitt avtalt på forhånd at jeg skulle møte en kompis der, en albaner som visst nok hadde noe av dette de kalte hasj. Da jeg kom frem så jeg at han allerede hadde ankommet og satt seg til rette, ved en av de mange benkene som fantes på skoleområdet. Han snakket i mobiltelefonen mens han så meg komme og vinket meg følgelig til seg. Etter at han hadde lagt på hilste vi på hverandre, før han åpnet håndflaten sin hvor det lå en brun klump pakket inne i et lite plastknippe. "Shit, er det hasj?" bryter jeg ut. Han ler og sier at det er det. Han tar seg god tid der han sitter og ruller den første jointen jeg noen gang har lagt øyne på. Den blir lang og slank, og virker tiltalende på sitt vis. Han fyrer den opp og tar et par trekk før han sender den min vei. Jeg hadde aldri bevisst inhalert røyk før, så det måtte et par forsøk og noe hosting til før jeg fikk tatt meg noen ordentlige drag. Jointen gikk opp i røyk på bare et par minutter, og vi forflyttet oss vekk fra benken vi satt på. Vi vandret litt rundt på skoleområdet og slo oss ned på en annen benk som var rett under klokketårnet. Jeg merket ikke noe særlig til effekt, hvert fall ikke som jeg var klar over, så han forslo at vi skulle rulle opp enda en joint. Det takket jeg med glede ja til, da dette var noe helt nytt og spennende for meg. Selvfølgelig kom det et skikkelig vindkast da han skulle pakke inn jointen, så mye av mekket havnet på bakken, men det ble allikevel en grei størrelse på jointen. Denne gikk det bedre an å trekke ned, og hostingen var minimal. Kompisen min hadde en munter og jovial tone gjennom hele seansen, noe jeg vil si var svært positivt for hele opplevelsen. Etter vi hadde røyket opp den andre jointen satte vi oss på et av huskestativene og svingte frem og tilbake, frem og tilbake, mens vi hørte på denne sangen. Mens vi satt der og husket lurte jeg på om jeg hadde fått skikkelig effekt, nå etter den andre jointen. Og så syntes jeg sangen han spilte av varte så lenge. "Hvor lenge varer egentlig den sangen?" spør jeg. Han svarer at han har spilt den av en del ganger på repeat nå. Da begynte vi og le - og min første erfaring med cannabis var unnagjort.