View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei det er ikke feil. Les hva jeg skrev igjen. Jeg skrev ikke at alle mennesker i psykose er voldelige (fordi det er de absolutt ikke); men noen er det - og mange er også voldelige i en psykose som ellers aldri ville vært det. Eksempler er folk som har drept i nære relasjoner fordi de tror de hjelper vedkommende ved å utøve volden ("slippe fri demoner") o.l...

Altså var ikke min påstand en bastant uttalelse ("alle i psykose er voldelige") men heller at "psykose kan utløse vold" på grunnlag av en virkelighetsoppfatning som ikke er i overensstemmelse med den faktiske verden.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du, at en skal tolke dette annerledes?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det er farlig å omgås mennesker i psykose da de har en virkelighetsoppfatning som ikke er basert på... vel.. virkeligheten.

De kan finne på å rasjonalisere voldshandlinger som fremstår som fornuftige/korrekte i deres eget virkelighetssystem. Det er utallige eksempler fra norsk rett med overføring til tvunget psykisk helsevern etter grove voldshandlinger/drap begått i psykose.

Dette kombinert med tidligere utøvd vold ville gjort at jeg selv _aldri_ ville ha oppholdt meg alene med vedkommende. Det er en god grunn til at ansatte ved psykiatriske døgnposter har personlig alarm som tilkaller alle andre ansatte ved egen (og ofte nabo-) avdelinger.
Vis hele sitatet...
Du skriver rett ut, at det er "farlig å omgås mennesker i psykose", hvis det da ikke er vold du mener. Så ser jeg nesten ingen andre muligheter enn, at dems psykoser er "smittsomme". Altså den som hører på tenker, "det var en god idé!". Jeg tolker det iallfall ikke dithen. Så jeg tipper mitt svar står like bra enda...