View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Personen har en fortid med mye grov vold, har også flydd på meg flere ganger i ruspåvirket tilstand, sannsynligvis i kortvarig ruspsykotisk tilstand hvor han var ugjenkjennelig og ordentlig brutal i den grad at jeg faktisk ble redd for livet mitt. Er ellers stabil og jeg har ikke vært redd han i ettertid, god kompis og bestekompis. Havnet i langvarig ruspsykose og på akuttpsykiatrisk tidligere i år, noen husker kanskje tråden min hvor jeg skrev at det hendte han droppa medisinene han fikk der/får mot dette og fikk psykosesymptomer med en gang igjen.

Nå skal han utredes ordentlig og jeg forventer han blir diagnostisert med schizofreni eller fortsettende ruspsykose. Vi har det jævlig gromt sammen og bor i et avsidesliggende hus på landet, like interesser og generelt er hverandres beste selskap. Begge er langt unna familie, og bor sammen pga det økonomiske og pga jobb. Han er dog for syk til å jobbe etter psykosen og tror det er i forbindelse med ufør søknad at han skal utredes. Det er legen som mener han er ufør og det der skremmer meg litt! Jeg har ingen fordommer mot psykisk sykdom, har hatt korte psykoser i livet sjæl, men å være ufør pga rus utløst psykose er vel ganske heavy? Er han sjukere enn jeg tror?
Vet at han ikke har tatt medisiner på mange dager nå og han tror TV og Radio kommuniserer med han, han sier det er demoner og at han ikke stoler på seg selv. Så kan han si et øyeblikk at han er syk og innbiller seg ting, og i mange timer snakke om at demonene og stemmene er ekte. De ber han ikke gjøre noe, men kommuniserer til han. For eksempel kan han se et ord på tv som "det blir ikke lett" og tro det er Satan som sender beskjeder fordi han har gjort en pakt med Satan.

Dette er egentlig en nær kompis jeg har vært trygg på tross både vold og psykoser, men i dag har jeg gått å kjent på en paranoia over det hele også, etter å sett intervju i går med han som ble stikki 30 ganger av roomien sin i psykose, som drepte tredjemann i kollektivet og skrev "Gud" i blod på veggen etterpå.

Utsetter jeg meg for fare av å bo med han? Å flytte vil si at jeg også må si opp jobben og flytte inn til byen igjen som jeg har ønsket å ta avstand fra fordi jeg bare har rusvenner der. Føles også kjipt å tenke at bare fordi han er psykotisk så skal man være redd og ha fordommer og bryte kontakt, så er det bare jeg som har blitt paranoid nå eller burde jeg seriøst flytte før det evn går galt? Han er to meter og jeg hadde ikke hatt en sjans om han bæda, ingen naboer som kan gripe inn, men den voldsepisoden hvor han gjorde meg oppriktig redd er mange år sida og var etter en bytur med mye alkohol og kokain innabords. Det er også kokain som utløste den langvarige psykosen han fortsatt er i som han fikk på sensommer'n, men enda sniker han til seg en stripe iblandt.