View Single Post
Jeg kan jo fortelle hvordan jeg hadde det ang. bruk av cannabis og militæret. Vi møtte opp til innrykket på Madla, hvor vi ble stilt opp på en rekke i gymsalen, og alle måtte legge ryggsekker, bagger o.l på en rekke ved siden av. Deretter gikk det en narkobikkje og snusa på alle folka og eiendelene våres. Var vel en 5/30 som ble plukket ut og måtte ta en større undersøkelse med pissings osv..

Etter det måtte alle gå til noen små "båser" hvor de sjekket igjennom alle sakene våres, og brute en spray og noe papir på mobil og lommebok, samtidig som de spurte høflig om vi hadde noe forhold til rusmidler.

Jeg hadde ikke røyka på en måned for sikkerhetsskyld, hadde rene klær og ny mobil. Men ryggsekken min hadde jeg hatt ned til amsterdam for ca 6 mnd siden, den hadde jeg hatt pot, piper og div i, uten at bikkjene merket noe til dette. Men en kompis av meg røyk ut av bikkjene med en bukse han bare hadde røyka i et par ganger, vaska den flere ganger og ikke en gang vært brukt på over 2 år.

Etter et par uker på rekrutten da vi hadde fått vite hvor vi skulle fortsette på tjenesten, måtte vi ha en grundigere legesjekk på hørsel, syn, hjerte, lungekapasitet, og de fleste som skulle på båt (inkl. meg.) måtte ta en "pisseprøve" hvor vi fikk svar etter et par minutter. Helgen før dette hadde jeg røyka mye, men jeg hørte ikke noe mer om dette, så jeg vet ikke helt hva de sjekket i denne pisseprøven.

Jeg ble sendt til en kystvaktbåt på KV nord. Her hadde vi ikke en eneste test for rusmidler, ingen bikkjer, ingenting (men på rekruttskolen, mens vi var ute og løp i skævven hadde vi hatt bikkjer på rommet som snuste, en på naborommet ble "tatt", og måtte avgi pisseprøve. Han testa negativt og fortsatte i tjenesten).
Siden jeg hørte fra de andre på fartøyet at de aldri hadde hatt noen narkobikkjer eller noe ombord så røyka jeg hver perm, uten å bli tatt

Derrimot en kompis på på en Minerydder-båt måtte pisse etter en perm, han hadde da selvfølgelig røyka og var livredd for å blir kasta ut. Dette skjedde heller aldri, kanskje var han bare heldig, han vet ikke selv en gang. Det eneste var at når han vaska kontoret til sjefen (alle har hver sin vaskeplass, som skal vaskes hver dag), så han at på kontorpulten lå det et dokument hvor det stod noe om "hva man skal gjøre med menige, som blir tatt for bruk av narkotika, når de har en viktig rolle/arbeidsoppgaver på fartøyet". men han hørte jo aldri fra de så fikk fullført med en bra tjeneste uttalelse.

Dette var i hvertfall slik jeg hadde det i militæret med tanke på cannabis bruk, men jeg har nok hvert veldig heldig. Jeg vil ikke anbefale å røyke mens du er i forsvaret om du vil fortsette der. Kjenner flere som har blitt tatt.