View Single Post
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg leste også den artikkelen i dag, og jeg tror disse reglene kan bli virkelighet snart. Jeg hadde en vanskelig periode høsten 2013. I den forbindelse tok jeg flere Sobril 25 mg.enn den dosen legen hadde satt meg på. Jeg fortalte legen dette, sa også at jeg ikke kjørte bil den tiden. Legen sa at om jeg ikke gikk tilbake til den foreskrevet dosen på 25 mg.så ville jeg miste retten til å ha førerkort. Jeg gikk selvfølgelig tilbake til foreskrevet dose umiddelbart.Legen, og jeg, er nøye på at en pakke skal vare i 49 dager, dette synes jeg er helt greit, vil ikke utsette meg selv eller andre for unødige farer i trafikken. Jeg har aldri fått tak i legemidler på andre måter. Legger til at jeg bor i Sogn og Fjordane.
Legen har aldri spurt meg om mitt alkoholforbruk, selv om jeg tidligere har hatt alkoholisme som diagnose. Har hatt ny fastlege siden 2012, så han har vel ikke lest journalen.
Jeg er klar over at om disse reglene blir innført, så er det mange mennesker som får medisiner av leger for sine lidelse, som vil bli rammet.
Andre sine erfaringer og synspunkter på dette?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Hei Betty ! Jeg er en av de som ble rammet av de nye reglene i 2011.Da hadde jeg et forbruk på 45mg.Sobril daglig.I tillegg brukte jeg 6 Paralgin,15mg Zyprexa,30mg Sarotex,75mg Phenergan og 450mg Lyrica.Brev fra fylkeslegen at jeg ikke oppfylte helsekravene for bilkjøring.Måtte levere inn førerkortet til politiet umiddelbart.Spesialisten på smerteteamet var fly forbanna på de nye reglene,men han mente det var Sobrilen som var hovedproblemet.Nå om dagen er jeg oppe i 75mg,og orker ikke tanken på å trappe ned til 30mg som er grensen for å søke om dispensasjon for å få tilbake lappen.Har kjørt prikkfritt i 25 år,og er blitt nykterist.Har nå fått forringet livskvaliteten uten å kunne få lov til å kjøre bil.Håper du klarer å holde deg til den lave doseringen,men pratet senest i dag med en sykepleier som sa at reglene blir stadig innstrammet.Min erfaring er nå at det er ikke en menneskerett å kunne kjøre bil og motorsykkel.