Tråd: Groguide
View Single Post
Fant noen tips for å bli kvitt spinnmidden, se om du ikke finner noe hjelp her
hadde vært gøy å se hvordan prosjektet ender

* Fjern syke og svake blader. Spinnmidden går helst på syke og svake blader. Endel planter som ikke er spinnmiddens ynglingsrett kan motstå et angrep dersom de er friske, men er sårbare dersom de er svake. Følgelig bør du fjerne syke og svake planter, og syke og svake blader på generelt friske planter, eller i det minste ha dem under spesiell oppsikt.

* De liker ikke høy fuktighet. Dusj plantene dine ofte, både når de står i vinduskarmen og gi dem en skikkelig dusj i dusjkabinettet. Det siste vil også spyle av en god del av spinnmidden i tillegg til at det gjør det utrivelig for dem. Men ikke regn med at dette er tilstrekkelig til å bli kvitt dem! Enkelte mener at det hjelper å sette plantene under en plastpose for å høyne fuktigheten.

* Gi planten en god omgang med dusjing. For det første er det sannsynlig at du spyler av en del midd, dernest misliker de som sagt fuktighet, og til sist er det noe som plantene vanligvis liker. Men merk at selv om dette kan brukes for å holde et angrep i sjakk, er det lite trolig at du utrydde bestanden av midd ... med mindre du er svært flittig!

* Tørk av bladene med en klut. Jeg bruker klissvåt kjøkkenrull, og tørker av både under- og overside av bladene. For sikkerhets skyld går jeg over bladene med tørr kjøkkenrull etterpå. Dette fjerner de fleste eggene, samt at det det fjerner det sølvstøvaktige belegget som ligger igjen etter et spinnmiddangrep. Gjør dette på planter som har få eller ingen levende, voksne spinnmidd, eller på planter som du nettopp har dusjet med såpevann. Fordelen med å redusere antall egg er innlysende. Fordelen med å få av det støvete belegget er at senere er lettere å identifisere nye angrep.

* Sett alle nye planter i karantene. Dersom du får planter fra personer som du stoler på og som du vet har peiling på å finne og utrydde spinnmidd, så kan du evt ta sjansen. Derfor: alle nye planter i karantene, og sjekk dem godt - flere ganger - før du slipper dem inn til de andre plantene dine.

* Sirup på stammen. En kollega av meg har eksperimentert med et band av dobbeltsidig tape rundt stammen. Ideen er at spinnmidd som kryper oppover stammen skal bli sittende fast i limet når de forsøker å passere dette båndet. Jeg vet ikke om det har noe for seg, og jeg venter spent på tilbakemeldinger fra ham om dette. Dersom det virker burde en lupe i så fall avsløre døde spinnmidd i dette båndet.

* Tynn ut for å få ned tettheten på planter, og forsøk å plassere plantene slik at de bladverkene deres ikke står inntil hverandre. Selv om dette ikke vil eliminere spinnmidden, så vil det begrense deres mulighet til å spre seg. Spinnmidden kan da ikke vandre fra bladene til en plante direkte til bladene til en annen.

håper du fant noe nyttig hjelp her og at du får utrydda drittmidden
Sist endret av El MunchoGrande; 18. juni 2009 kl. 03:15.