View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Jeg mener at kornsirkler ikke er menneskeskapte for at jeg mener at vi ikke er i stand til å utføre noe sånn nå eller om veldig lenge.
*snip*
...og de tror jeg på inntil at noen kommer med noen gode argumenter på at de kan være menneskeskapte.
Vis hele sitatet...
Det er ett aspekt jeg savner i diskusjonen (med mindre jeg bare er skikkelig dårlig til å skumlese), og det er logikk. Vi sier at det kun er tre mulige kandidater som er i stand til å lage kornsirkler; Naturen, romvesner og mennesker.
Naturen er i stand til å lage noen svært få "perfekte" mønstre, slik som regnbuen. Kornsirkler som viser litt mer avanserte mønstre enn en slik bue kan umulig være skapt av naturkrefter. Det får være måte på.
Romvesner kan for alt jeg vet være i stand til det. Nå er jeg en av de som tror på at de finnes (universet er stort, vi er bare en av mange planeter, derfor har det sikkert skjedd minst en annen plass der ute). Men om det skulle være noen som faktisk har bra nok romskip til å reise hit og hjem igjen, så tviler jeg sterkt på at de raserer noen mål dyrket mark uten å si hei, eller la noen se dem. Det får være måte på!
Da er det kun en kandidat igjen. Siden vi "ikke har beviser", så kan jeg jo ikke konkludere med noe - kun styrke teorien min.
Etter litt googling fant jeg verdens største "kornsirkel", en labyrint i Kina. Den skal visstnok være 270 km2 stor (arealet den er plassert i). Hvis vi da tar 10 spøkefugler, gir dem en 1 meter land planke hver, og setter dem i arbeid, så får vi 10 meter planke som går i 2 km/t (Wikipedia sier at gjennomsnittlig gangfart er 4-5 km/t, så disse folka må gå noe saktere).
V * P = KM2 / t
2 * 10 = 20 km2 / t

A / Km2/t = T
270 / 20 = 13,5
...Hvor V er fart, P er planke, A er arealet og T er tiden de kommer til å bruke, oppgitt i timer. Hvis de er veldig effektive så bruker de altså i underkant av 14 timer på å dekke hele åkeren. Kornsirkler dekker sjelden hele åkeren, det er kun streker. De vil altså bruke MYE mindre tid hvis de vet nøyaktig hvor de skal gå. Hvis selve figuren dekker noe under halvparten av arealet er vi nede i 6 arbeidstimer. Det er ÉN natt. Hvis vi øker besetningen til 15-20 personer korter vi ned tiden enda mer. Husk at crewet har ubegrenset planleggings- og treningstid før natten faller på. For å gjøre det enda verre, så kan de også ha tilgang på utstyr à la GPS, som gjør jobben lettere.

Sitat av jokrvibe Vis innlegg
...Skjønner ikke hvorfor noen skulle lagd lange streker på bakken for at man skulle kunne se dem fra lufta for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Religion ble funnet opp for mange tusen år siden, og man var allerede da enige om at Gud bodde oppe i himmelen. Jeg siterer WP-linken i et tidligere innlegg:
Sitat av Wikipedia
Wooden stakes in the ground at the end of some lines (which were used to carbon-date the figures) and ceramics found on the surface support this theory. Furthermore, researcher Joe Nickell of the University of Kentucky has reproduced the figures using the technology available to the Nazca people of the time and without aerial assistance. With careful planning and simple technologies, a small team of individuals could recreate even the largest figures within days. Contrary to the claims of several commentators, the figures can be observed from the ground by standing on top of nearby foothills.
Vis hele sitatet...
Nå, dette er wikipedia, men jeg har svært liten tro på at det er umulig å lage slike mønstre uten luftstøtte. Siste linje sier også at figurene kan sees fra platåer i nærheten. Det står også at de trolig er laget innenfor et vindu på 900 år. Om jeg gir deg 50 år, så klarer du å tegne en helt rett linje som 2 km lang. Null stress.