View Single Post
Sitat av Tias Vis innlegg
Nå synser du voldsomt, syns jeg.

Det er mulig uautoriserte inngrep bryter vilkårene for garanti, for disse setter de selv, men reklamasjonsretten er nedfelt i Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) § 26 - 36, og er ikke noe Apple kan velge om de skal overholde eller ikke.

Foreligger det en mangel ved et produkt du har kjøpt, som ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, så har du som forbruker rett til å påberope deg denne mangelen vha. reklamasjonsrett, senest to år etter forbrukeren overtok tingen (fem år for ting som er ment å vare vesentlig lengre - som en datamaskin).

Hvorvidt garantien er brutt er uvesentlig, og hvorvidt du har gjort inngrep selv er også uvesentlig, med mindre mangelen beviselig er forårsaket av forbrukerens inngrep. Her faller naturligvis bevisbyrden på selger.
Vis hele sitatet...
Les tråden først og kommenter senere (ikke omvendt), det handler om å bytte ut en intern HD. Det er ikke snakk om mangel på noe. Du kan vel ikke snakke om gulerøtter når praten handler om epler.

Ja jeg synser, jeg jobber ikke som epleteknikker, har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det heller. Da må jeg vel "synse min mening"? Hvis alle som poster noe her inne må jobbe med de tingene man skriver om profesjonelt så blir det jammen ikke mye diskusjon i et diskusjonsforum - da kan man vel heller lage et leksikon...
Men "synsingen" min er i mine øyne kvalifisert synsing, om han som skal bytte HD mener noe annet, ja da gir han vel bare "beng" i mine meninger, er ikke værre.

Dessuten er ikke temaet sort/hvitt - det er helt sikkert grånyanser for når Apple synes det er greit at du har gjort noe og når de synes det er direkte ugreit.

Det er da vel bedre at fyren det gjelder får tilbakemeldinger om at det kan muligens gi han problemer senere enn å bare kjøre på med bla bla bla, forbrukerrett bla bla bla.