View Single Post
Sitat av cazber Vis innlegg
Det må da være greit at de som bruker et tilbud, også betaler for det. Jeg bruker aldri bibliotekene, så hvorfor skal noen tvinge meg til å betale for dette gjennom skatten min?
Vis hele sitatet...
Bibliotekene har i lange tider bidratt til en mer opplyst og belest befolkning. Dette har kommet hele samfunnet til gode. Vi kan se på biblioteker som en investering. Jeg tror det vanskelig kan måles i penger hvor stor nytte bibliotekene har hatt.

Så er spørsmålet om de har samme nytten i dag, og det vet jeg faktisk ikke.

Staten bør konsentrere seg om sine primæroppgaver. Sikkerhet, helse og skole, så får man heller la de forskjellige grupperinger betale for sine særinteresser.
Vis hele sitatet...
Skole er utdanning. Biblioteker har vært særdeles viktig for å bidra til et mer utdannet og belest folk. Jeg vil si det er to sider av samme sak.

Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Hvis du er opptatt av Norges framtid og en bevaring av Norsk kultur er det akkurat slike ting du burde støtte. Hadde ikke Norge ha støttet utdanning og kunst opp igjennom årene ville vi ikke hatt et land som er ledende på petroleumsforskning og et fantastisk helsestystem. Vi ville ikke hatt Munch, Grieg, Kittelsen og Ullmann.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at de som nyter denne kulturen i stor grad er de med mye penger og høy utdannelse fra før. Hvorfor skal staten sponse kulturen som nytes av de mest ressurssterke menneskene i landet? Jeg trodde venstresiden var tilhenger av sosial utjevning, men i praksis bidrar de til en skjevhet der de som har mye fra før får sin kultur presset på samfunnet.