View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Forstå årsakssammenhenger bak forskjeller mellom grupper.
Vis hele sitatet...
Greit nok det, men da må du ha grupper som gir mening, og det vet vi ikke nok om menneskelig DNA til å gjøre. Hvilket gjør det hele til en farse, men for all del, om man vil finne årsakssammenhenger mellom arbitrært separerte grupper, så dur på.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Ja, men det er grunn til å tro at personen ikke er det til man sitter på mer relevant informasjon. Dersom jeg hører at jeg skal møte en nederlender og en kineser har jeg grunn til å tro nederlenderen er høyest helt til jeg sitter på informasjon som sier noe annet. For eksempel vil den faktiske høyden til nederlenderen og kineseren være mer relevant informasjon.
Vis hele sitatet...
Så vi skal bruke masse ressurser på at folk kan estimere arbitrære egenskaper og uansett må dobbeltsjekke etterpå? Jeg tror vi kan bruke ressurser på bedre ting.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Det kan absolutt endre hvordan man behandler individene. For eksempel vil amerikansk politi jevnlig skyte personer i situasjoner som ikke ville resultert i det samme i Norge. Det kan det finnes mange forklaringer på, men en ganske nærliggende er at amerikanere i snitt er farligere og at en gitt situasjon ikke er like farlig for en politimann i Norge.
Vis hele sitatet...
Vidarlo nevner tilgang på våpen, men hva er det du egentlig prøver å gjøre her? Skal vi tro Murray, og det er fint mulig han har rett - jeg har allerede påpekt problematikken med disse "rase-inndelingene", men for arguendo, la oss si han har rett. Da har hvite høyere IQ enn svarte og politiet har skutt flere hvite i år Washington Post. I 2018 ble dobbelt så mange hvite som svarte skutt og drept av politiet. Men hva IQ angår er det jo totalt irrelevant, ettersom politiet ikke kan vite noe om dette, og å bruke Murrays statistikk til å skyte er nettopp problemet jeg prøvde å få frem - rasisme eller diskriminering på bakgrunn av populasjoner uten å ta individet foran deg i betraktning. Det gir ingen mening å bruke det.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Så kan man argumentere for at man allikevel skal se bort fra slike gjennomsnittsforskjeller av rettferdighetsmessige grunner, men det er ikke en selvfølge at man alltid skal gjøre det.
Vis hele sitatet...
La oss si du blir uskyldig anklaget for voldtekt, det er statistisk sett menn som begår disse, men vi vet også at de som først gjør sånt gjør det gjerne flere ganger. Som gjør at et fåtall menn gjør at menn generelt er vilt overrepresentert som overgripere. Skal du virkelig sitte der og si at fordi det er statistisk sannsynlig at du som mann kan ha gjort det, så skal du dømmes, eller dette brukes mot deg? Du har i det minste lagd din egen løkke, men jeg ser ingen grunn til å la massene bestemme hvem som skal henges eller ei. Du må gjerne komme med et tilfelle der det at en gruppe er statistisk overrepresentert skal brukes til å skyte eller dømme noen, for jeg kommer ikke på noen.