View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,
Håper det går greit at jeg bruker denne tråden. Lurer på hvilken benzo jeg burde prøve først og hvor stor dose jeg burde starte på.

Litt om meg: Gutt 21, ca 180cm/85kg hvis det har noe å si for dosering. Sliter med intens sosial angst.

Har lyst på noe som roer ned nervene og er muskelavslappende. Har kun tenkt til å ta de når jeg skal gjøre noe sosialt utenom jobb. Har ikke behov for å ta de hver dag. Kanskje et par ganger i uken eller mindre. Finnes det noe som fyller kravene mine uten at jeg får alt for store abstinenser? Vet folk reagerer veldig forskjellig.

Grunnen til at jeg vil prøve benzo er at de siste tre årene har jeg prøvd alt av angstmedisiner som man kan få på respet unntatt benzoer. Eneste som hjalp meg litt var Seroquel, men bivirkningene var altfor store, måtte slutte. Er nå på uke 3 med Citalopram 20mg. Har det noe å si om jeg går på Citalopram når jeg tar benzo?
Vis hele sitatet...
Må først bare si at benzodiazepiner er en ekstremt dårlig langtidsløsning på angstproblematikk, men det vet du sikkert allerede...

Så til svaret. Jeg tror det beste for deg vil være å prøve sobril(oxazepam) i første omgang. Det funker veldig bra mot angst samtidig som det er den svakeste benzoen på det norske markedet. Sobril bruker ofte litt lang tid på å oppnå full effekt, så her er det lurt å ta det før du skal begi deg ut i situasjoner som du vet trigger angsten din.

Om sobril skulle vise seg virkningsløst blir nok neste steget valium(diazepam). De er en del mer potente enn sobril, samtidig som de også er muskelavslappende. Ulempen med valium er at det er enda lettere å bli grøt i hodet av dem, halveringstiden er også litt lengre enn sobril, så du kan ende opp med å være påvirket lengre enn ønskelig. Avhengighetspotensialet er også etter min mening ganske mye større med valium.

Begge medisinene har visstnok ganske fæle abstinenser, men valium er antakelig litt verre å venne seg av, dog så faller det meste på hvor mye og hvor lenge du har tatt pillene.