Tråd: DMT-tråden
View Single Post
Jeg skal ikke ta fra deg gleden av å skrive ferdig ekstraksjonsteksten mentalmelt =), men siden jeg kjeda meg litt nå tenkte jeg bare ta en kjapp oppsummering av ekstraksjonsmetoden sånn jeg har lest det:

Kort fortalt følger en disse punktene etter rekkefølge -->

1. Først knuses eller males dmt-holdig plantedeler eller frø

2. Klargjøring av sur vannblanding, dvs. en tilsetter en eller annen form for syre til vannet (ascorbinsyre, sitronsyre, eddiksyre etc)

Såvidt jeg har forstått så kan du selvsagt klargjøre både den sure og den basiske vannblanding allerede på annet steg, men det er greit å ha gjort et ekstraheringsforsøk først før en begynner å klargjøre alle mulige slags vannblanding. Dette skjønner en etterhvert som man "øver" på ekstrahering, det er veldig like prosedyrer fra stoff til stoff og en kan selv utføre egne eksperimenter ettersom "øvelsen" blir mer familært.

3. Tilsett de knuste eller malte plantedelene eller frø i den sure vannblandingen

4. Tilsett et organisk løsemiddel a la dietyleter, etyl acetat; petroleumseter, nafta eller lignende kan muligens benyttes istedet. Det er nå viktig at det er lavtkokende petroleumdestillat hvis en går for petroleumdestillat)

5. Rist blanding så to klare seperate deler oppstår. Rør sakte så seperasjon av delene skal gå mest mulig smertefritt. Rist innimellom så syren i vannet holder tilbake dmt mens det renses for bl.a fettstoffer

6. Fjern det organiske løsemidlet (organic layer) og behold vannet

7. Gjør løsning basisk ved å tilsette natron, bakepulver, kaustisk soda etc.

Her igjen avhenger av hvilket metoder du startet med. Har du allerede lagd en basisk løsning er det naturlig at du tilsetter denne basiske løsningen til en oppgitt pH. Du kan bruke rødkålsaft hvis pH-papir er utilgjengelig, men beregn at du mister litt av ekstrakten for hver gang du måler pH med rødkålsaft.

8. Tilsett nytt organisk løsemiddel og gjenta punkt 4 og punkt 5.

DMT vil denne gang vandre til det "syrlige" laget, i dette tilfellet det organiske laget. Litt vanlig bordsalt skulle hjelpe til å få dmt til å slippe løs fra det basiske vannlaget til det organiske laget. Det rådes til ikke benytte seg av jodsalt, hverken NaI (natriumjodid) eller KI (kaliumjodid).

9. Er alt gjort riktig, så inneholder det organiske laget dmt, så du fjerner vekk vannlaget. Når løsemidlet inndampes står du igjen med DMT.

Noen anskaffer seg pipette og fjerner vannlaget hvis den er nederst, andre anskaffer seg en "seperasjonsfunnel" eller tredje anskaffer seg en sprøyte og fjerner det organiske laget hvis den er øverst. Noen liker mora, andre liker dattera - en tredje tar til takke med søstera..

På lik linje med alkohol (polar/non-polar) og vannekstraksjon (cold water) for LSA er det for den observante leser noe som merkelig nok mangler i oppsummeringen her. Jeg er enig med mentalmelt og anbefaler dere å søke etter detaljer for ekstraksjon. Ekstrahering av ulike typer stoffer kan fint følge universale regler (f.eks: alkaloide-regler) men ha noen små ørlite men tildels viktige detaljer som burde vært notert. Om dette gjelder generellt for DMT vet jeg ikke men ihvertfall for LSA.

Grunnen til at jeg ber dere merke dere dette er at en ikke bør misforstå mentalmelts generelle råd om å søke etter ekstraheringsdetaljer, funnet en passende oppskrift også begynne i den tro at dette fungerer 100% etter et forsøk. Har tidligere nevnt at ekstrahering er en øvelse i seg selv, som stadig kan forbedres eller forverres utifra nøyaktigheten utført i ekstrahering.

Et eksempel er at min oppsummerte versjon er absolutt ikke feil og ser forøvrig så enkelt ut å utføre, ta en titt på den detaljerte versjonen:

http://www.erowid.org/chemicals/dmt/...n_guide1.shtml

Når en starter på en sånn ekstrahering blir en forbauset over hvor enkelt det egentlig er å utføre det - helt til sluttresultatet. Bittesmå detaljer en ikke husket eller overså første gang, tas med andre gang, og det en overser andre gang, tas med tredje gang. Og det er en glimrende lenke det forumet dmt nexus, for etter å ha ekstrahert en gang kan det være noe spørsmål som en ikke fikk svar på under selve ekstraksjonsguiden som det går an å benytte et slikt forum å spørre. Husk, etter en ekstraksjon.

Dette gjelder for øvrig nesten alt, fra brygging til syntetisering til ekstrahering (eneste unntak er vel uttynning). Klart noen spørsmål er greit å stille før en ekstrahering/syntetisering/brygging men til syvende å sist vitner det på for dårlig bakgrunnsundersøkelse/egenresearch som setter "rådgiver" i tvil om hvorvidt det er forsvarlig å rådgi noe til en som ikke har letet/søkt grundig nok etter diverse ting svært avgjørende for å holde på med for eksempel løsemidler eller ekstrakt generellt.

Mitt råd er at skal en begi seg ut på en ekstraksjon, les masse om ekstrahering. Skal en begi seg ut på dmt ekstraksjon skader det ikke lese litt om meskalin-ekstrahering, lsa-ekstrahering, efedra-ekstrakt, koka-ekstrakt you name it - selvom det ikke har noe med det psykoaktive stoffet du er ute etter å ekstrahere. Metodene er like med små forskjeller, og faktisk noen er passe greie å forsøke seg på først før en har lyst til å begi seg ut på sine dyrebare psykedeliske planter

(cold water ekstrahering av kodein er for eksempel veldig enkelt å utføre veldig feil - men med litt øvelse så tar det ikke så lange tida før du får til det også. Umulig tenker du sikkert, vel - hvem har sagt at det ikke er paracetamol du står igjen med hvis du ekstraherer fra for eksempel pinex forte/paralgin forte. En av de tingene du garantert feiler på en såkalt cold water extraction er mengden du tror er greit å forsøke seg på. Noen ganger er oppgitt mengde oppgitt mengde for mer enn en grunn - hvis jeg feilaktig kan forklare det slik)

Men bevares, det ser ut til å være drøssevis med alternativer til dmt-ekstrahering så ikke la meg være til hinder, satt bare å kjeda meg - måtte bare ha noe å skrive om, fant ikke på annet enn dette