View Single Post
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
666
For all del, jeg prøver ikke å si at NetLedger konsekvent bedrar alle sine kunder. Som dere sier, det er umulig for et selskap å operere om ALLE kundene deres blir sinte. Og det er nok ikke tilfelle her heller.

Men, jeg føler det er viktig å presisere at når jeg sier de har svindlet oss, så overdriver jeg ikke fakta. Jeg vurderte lenge om det ikke ville virke mot sin hensikt å poste det jeg postet.

Det er viktig å huske at for oss, som kun er et lite/mellomstort selskap, utgjør de ekstra 10 000,- NetLedger fakturerte hver måned ganske mye. Det er ikke en "kostnad" vi er interesserte i å ha. For et større selskap, derimot, som omsetter for mange titalls millioner, vil kanskje ikke 10 000-15 000,- ekstra i måneden merkes så godt, eller i det hele tatt.

Om de gjør dette med alle kundene sine, eller om det foregår litt på måfå, kun med mindre kunder, eller om de har et "system" på det, vet jeg ikke, men det er uansett galt.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Tror nesten vi får ta det innlegget til ts med en klype salt.
Det er slett ikke sikkert saken er eksakt slik ts fremstiller den.

Det er vanlig at regnskapsførere tar betalt om du ringer til dem med spørsmål, det er jo det som er levebrødet deres.
Vis hele sitatet...
For all del, å fakturere for en samtale på 10-15 minutter og oppover er helt naturlig. Men det er IKKE vanlig å fakturere for samtaler på 1-3 minutter om småsaker.

Og det vi reagerte sterkest på var når NetLedger gjorde feil og vi ringte inn for å bemerke det, for så å få en faktura for et kvarter, når samtalen bare var på et par minutter.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Det er heller ikke utenkelig at det slett ikke er netledger som har gjort feil, det kan det selskapet til ts som har rotet med bilag, oppgitt feil konto eller på annen måte klønt ting til selv og når de senere ser at rot i papirer faktisk øker arbeidsmengden til netledger så forsøker kanskje ts sitt selskap og fraskrive seg evt. ansvar for å redusere regningen.
Vis hele sitatet...
Vi har aldri begått feil i samarbeidet vårt med regnskapsfører. Det eneste unntaket er feilinntastinger i fakturasystemet deres, men dette er det selvsagt greit at de fakturerer for. Etter en stund begynte jeg dog å holde oversikt over våre henvendelser til NetLedger. Eksempel: på 1 måned ringte jeg inn to ganger med spørsmål rundt merkingen av noen bilag, med total samtaletid 4 minutter. Fakturaen for "support" viste 1 time 15 minutter. Dette er ting vi måtte krangle med dem om.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Jeg finner det tvilsomt at et selskap som er såpass stort virkelig har som forretningside å være tyver som stjeler fra sine klienter. Om det faktisk var slik ts sier så ville vel ikke selskapet netledger eksistert i 8 år?

Husk at det ville vært bortimot idiotisk for et selskap som driver regnskapsøfring å jukse sine kunder for det ville fort ført til stengte dører. Og med tanke på omsetning så har de nok mange klienter.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Men som nevnt lenger opp aner jeg ikke omfanget av denne praksisen, utover de andre eksemplene jeg finner på nettet.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Jo faktisk i denne sammenhengen gjør det nok det.
Gjennomsnittskostnaden for regnskapsføring for SMB markedet er mellom 10-20k per år. Noen mindre ved lav bilagsmengde og noe mer om det er stor billagsmengde.

Det betyr at i henhold til omsetning må netledger ha veldig mange kunder. Og det er tross alt begrenset med foretak i norges land. Altså ville en kriminell grunnstrategi ført til kannibalisme i den forstand at nysalget ikke ville vært stort nok til og opprettholde driften og inntektene til selskapet.

Faren til exdama drev et lite regnskapskontor med en håndfull ansatte og har hørt han fortelle om hvor håpløse noen bedriftseiere er mtp på regnskap, bilag og selvangivelse. Det var ikke uvanlig at det dukket opp klienter med flere bæreposer med kvitteringer og papirer som måtte ryddes opp i før selve regnskapet kunne føres og fradrag kreves. Alt slikt tar tid for en regnskapsfører og de er nødt til å fakturere klienten for det arbeidet.

At ts har funnet andre anonyme tråder på andre forum som svartmaler netledger betyr ikke automatisk at netledger er kjeltringer. Det kan være tråder postet av uryddige mennesker, eller konkurrenter eller noen med et horn i siden til selskapets eier.

Vi vet heller ikke hvorvidt det ts sier faktisk er det som har skjedd eller om ts bevist har utelatt informasjon, pyntet på historien eller kanskje ikke kjenner alle detaljene i saken eller mangler kanskje ts mangler kunnskap om hvordan ansvarlige i hans selskap har utført sine oppgaver. Er ikke umulig oppgavene er mangelfullt utført slik at det gjør at netledger må sortere, rydde opp og kanskje bruke masse ekstra tid på arbeid som i avtalen kan være klart avgrenset til klientens oppgave.

Uansett når man ser på levetid, størrelse og veksten i selskapets historikk så faller nesten ts sitt innlegg på egen urimelighet slik det står nå.

For ts opplevelser og erfaringer kan ikke være gjengs oppfatning for alle klienter, da ville klientene flyktet og selskapet ville vært uten kunder og inntekter.
Vis hele sitatet...
Jeg har da heller aldri hevdet at de gjør dette med alle sine kunder. Det eneste jeg vet 100% er at de har gjort det med oss, og tydeligvis også to-tre andre, utifra det jeg fant på nettet.

Å si at dette faller på sin egen urimelighet stemmer ikke, for du antar at enten gjør de dette med ALLE eller INGEN. Jeg aner ikke hvor mange de gjør dette med.

For et større selskap gjør det kanskje ikke noe med denne type ekstrakostnader hver måned, men for de som driver små-mellomstore selskaper håper jeg de iallfall har dette i bakhodet når de velger.

For de som ikke har opplevd tull med NetLedger skal jeg ikke stå her og si at de bør kansellere samarbeidet. Om det funker, så fint for dere. Men for oss gikk det altså galt.

Det var heller aldri noe kluss med bilag fra vår side. Vi kom aldri med bæreposer fulle av bilag, som du beskriver Bilagsbiten gikk relativt greit faktisk. De rotet en gang bort bilagene vi hadde levert, men utover det gikk levering av bilag helt greit.