View Single Post
Trådstarter
71
Sitat av Svelerøre Vis innlegg
Motor og drivlinje i din bil tåler fint den effektøkningen du ønsker, det er ikke snakk om at bilen kommer til å bli noen racerbil etter chippingen heller så bremser og slikt er dimensjonert for den effekten. for å få dette godkjent må du bruke et firma som leverer TÜV godkjent programvare så får du med TÜV papirer, bestiller visningstime hos vegvesenet og får dette ført inn i vognkort. Velger du en annen aktør som gjør dette til en billig penge er det uansett svært liten sannsynlighet at effektøkningen kommer til å bli oppdaget av hverken verksted eller på EU kontroll med unntak hvis det er en erfaren mekaniker som kan mercedes å logger trykkverdier under prøvekjøring noe som er lite sannsynlig på et "vanlig mannen i gata verksted", Programmering gjør heller ingen synlige endringer på bilen og bilen vil fungere som før så lenge bilen er i forholdsvis god stand

Når det kommer til spørsmålet om f.eks forsikring ved en eventuell ulykke er det også svært liten sannsynlighet for at chippingen i det hele tatt blir et tema under etterforskning, er vel heller andre faktorer som fart, veiforhold, tilstand på dekk, mye eller lite trafikk osv som er relevant i en slik setting, men ønsker du og være helt lovlydig så bør du melde ifra til forsikringselskapet.


Jeg som mercedes entusiast og eier sier selv go for it, bare følg servicer og bytt olje og filter ofte så har du en fin bil i mange år til
Vis hele sitatet...
Heftig svar! Jeg kjører på og driter i å melde det inn. Og skulle det mot alle odds bli en issue i en fremtidig forsikringssak, så kan jeg vel late som jeg ikke visste at den var chippa. At den må ha blitt chippet før jeg kjøpte den. Og fett at du er mercedes entusiast. ELSKER MERCEDES