View Single Post
Trådstarter
71
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du forenkler dette litt i overkant nå føler jeg. Historisk så er det jo ikke bare gærninger som har chippet bilene sine, men også helt vanlige folk med et mer eller mindre ordinært kjøremønster. De ønsker mer bunndrag slik at feks forbikjøringer går raskere og blir tryggere. Selv om de har fått litt ekstra ytelse er det vel ikke sikkert de har blyfot på pedalen? Eller kanskje trengte de litt ekstra skyv opp bratte bakker eller bare ønsket å ha litt ekstra om de skulle trenge?

For majoriteten av chippere så gikk nok totalforbruket ned etter chipping. Og årsaken er nok ikke at alle som chipper kjører som prester, det er nok mer pga av at bilprodusenter lager biler som skal virke optimalt under alle tenkelige forhold. Både i afrika, syd-europa, på nordkalotten og i russlands vinterkulde. For å sikre stabil drift, og unngå evt. reklamasjoner har bilprodusenter historisk sett operert med en ganske konservativ forbrenningssyklus der de har tillatt litt ekstra bruk av drivstoff fordi det tross alt minimerer risikoen for dem som må levere garanti på bilene. Chipping optimaliserer forbuket og justerer kurvene slik at at det tilpasses bruk, klima etc. Og med noe smalere toleranse. Det er derfor forbuket ofte går ned når en chipper - selv om en kanskje gasser litt ekstra.
Vis hele sitatet...
Godt sagt Jeg snakket med Mercedes i dag og motoren min tåler visst den relevante chippingen veldig godt. Jeg hadde misforstått antall nm den skulle opp. Det var +60nm, ikke 120.. Den ender evnt på 400nm og 180hk