View Single Post
Trainee har vært gangbar mynt i norge i minst 20 år nå. Og det er faktisk endel brukt også. Spesielt i bank og finans var det en stund støtt det var trainee opplegg av varierende lengde og varighet. Og utifra hva jeg har sett så virker det som de største multinasjonale selskapene er de som hyppigst bruker trainee. Gjerne de med best økonomisk frihet til å faktisk kunne lønne sine trainee.

For de som enten har romslig økonomi slik at de klarer seg gjennom trainee fasen så er det jo greit, eller de som har så høy arbeidskapasitet at de klarer å ha en ekstrajobb for å betale kost&losji. En ulønnet trainee er jo gratis arbeidskraft slik jeg ser det. Og det gagner da ikke samfunnet. At de som faktisk har råd til å betale, helt gratis skal suge livskraften ut av unge motiverte mennesker?

Trainee er omdiskutert. Spesielt siden det ofte blir som en av de få reelle mulighetene til å komme innenfor akkurat det selskapet. At de gjerne søker trainee's med en bestemt utdanning og fagkombinasjon i graden gjør jo at mange tenker at her kan det være muligheter for en fremtid, også slenger de inn søknad.

Trainee er såvidt jeg vet helt vanlig i usa, og det er vel derfra vi har fått det. Gjennom internasjonale selskaper. Men vi har et samfunn bygd opp rundt likhet og fordeling av goder, der vi alle skatter og bidrar med det vi kan. Og arbeidsgivere må også betale en anstendig lønn. På toppen av lønn så betales det arbeidsgiveravgift og det bidrar til at vi kan ha en aktiv fordelingspolitikk. Der alle til en viss grad får være med i samfunnet.

Trainee er i mine øyne ennå en ting som skaper ulikheter i samfunnet og er bygger klasser. En nyutdannet fra høyere klasse vil enklere kunne ta en trainee stilling om mor og far betaler "lønn" det året enn en som kommer fra trangere kår og som alt har fult studielån for å klare graden.

Jeg synes ikke noe om trainee bruken. En får lønne sine ansatte eller så får en klare seg uten ansatte.

Lærlingeordningen det blir noe helt annet. Det er en reel ordning der det betales ut lønn og det er fastsatt krav til opplæring etc. Det følges også opp gjennom lærlingenemda i hvert enkelt fylke. Det er tilsyn og det er regulert. Veldig greit egentlig.

Men trainee er slik jeg ser det kun å utnytte unge ståpå villige mennesker. Det loves ingenting konkret, det fristes med mye og arbeidsgiver står fritt frem til å gjøre whatever etter endt trainee periode. For min del måtte hele trainee konseptet blitt avviklet.
Sist endret av frtoretang; 6. desember 2017 kl. 01:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.