View Single Post
Før jeg søkte meg inn i LAR hadde jeg hørt fra mange rusmisbrukere om forskjellige skrekkhistorier, og selv om jeg syntes det var leit så tenkte jeg også at det kunne være en del ansvarsfraskrivelse i bildet, noe som er ganske vanlig. For to årsiden meldte jeg meg inn i LAR, gjorde alt jeg skulle, alltid bedt om urinprøver frivellig, hentet daglig osv, likevel virker det som om LAR prøver å motarbeide personer som prøver å lykkes, behandlere er ofte frekke og stigmatiserende, systemet gir ingen mening utenom makt og kontroll over hvert enkelte individ. Det burde være bedre tilrettelagt synes jeg, og pasienter burde bli behandlet inviduelt.. og ikke etter noen retningslinjer! Mange har andre avhengigheter også, f eks til benzo, men siden man er i LAR så er det veldig vanskelig å få gjennomslag på å få dette også på resept, må bare få presisere at jeg snakker nå om folk som har brukt benzo i så mange år at det er vanskelig å hoppe av så brått. Løsningen hadde vel vært om fastlegen kunne skrive ut resept på subutex eller metadon til pasienten sin istedenfor å måtte gå igjennom LAR og dets byråkrati.

En ting er sikkert, og det er at noe må endres på raskt!

Er det noen andre som har erfaringer med LAR?