View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg blir stadig mer pessimistisk. Jeg nærmest ber for at Ukraina klarer seg og selv om de ikke kan vinne krigen ved å f.eks. Gå inn i Russland så kan de redusere Russlands befolkning med 5-10% om de får våpen og slikt fra vesten. Men da er man veldig avhengig av USA eller at de andre i NATO økes donasjonene med opptil 20-30%. Veldig godt mulig at det er nok å øke med 10%.

Jeg liker ikke tanken på å drepe 10% av Russlands befolkning i form av kanskje 70-80% av Russlands nåværende soldater.

For hver Ukrainske soldat dør så mister Russland 7 soldater, så Ukraina er mer teknologiske, satser mer på at deres soldaters liv ikke dør før de har drept flest mulig av Russlands soldater. De benytter også en mye mer smart/intelektuell forsvars- og angrepsstrategi. Noe som gjør de enormt mer effektiv.

De får også mer moderne og smarte våpensystemer enn det Russland har til rådighet. Men snart vil dette endre seg ved at de i år benytter rundt 40-50% av årets BNP på militæret. De kan bruke dette på å kjøpe mange intellektuelle våpensystemer av Kina, noe de garantert vil.

Eller har Kina også forbud mot å SELGE våpensystemer til Russland?

Isåfall, visst de er naive, så vil de til slutt gjøre det. For de er arrogante som de fleste regimer er. De vil tro de kan gjøre dette uten at det blir oppdaget.

Er veldig stort problem er også at vi fortsatt kjøper olje fra Russland. Mye sterkere sanskjoner mot Russland, dens innbyggere og de som bidrar positivt til krigen, enten indirekte eller direkte er også noe som trengs. F.eks. Sterke sanskjoner mot både Russland, Hviterussland, Iran, Nord-Korea og Kina. Mot Kina er ikke dette så smart, da vil de også sanskjonere mot oss, og vi trenger spesielt ekstremt mye av det vi lager teknologi av fra Kina. Gode eksempler er Smarttelefoner, Bærbare pc-er, Stasjonære pc-er, Chromecast, 98% av all annen teknologi og så mye annet. Det eneste landet så vidt jeg vet, som vi kan kjøpe av istedenfor Kina, er det landet som Kina planlegger å invadere, som USA har sagt de vil forsvare ved en Kinesisk invasjon.

Men de har ikke alt, bare kanskje 1-2% av alt vi trenger.

Mye kan vi skaffe selv nå som vi skal begynne å grave på havbunnen, men det er iallefall 5-10 år frem i tid før det starter noe skikkelig og effektiv produksjon.
Jeg er egentlig veldig negativ til dette, men ser ikke noe annet godt valg. Enten Kina eller å grave på havbunnen.
Til slutt selvfølgelig så er det mye vi vil få tak i ved å grave på Mars og på Månen. Og andre planeter i solsystemet vårt. Men f.eks. Graving på månen er minst 50-100 år frem i tid.

Hvor har du det fra at økonomien er i vekst i Russland. Pengene brukt på Militæret er kraftig i vekst, men ikke den generelle økonomien i Russland.
Eller de tjener nok mye mer nå enn i begynnelsen av krigen, fordi de har startet å kanskje selge 10x eller 20 ganger så mye Olje og Gass til India og og Kina. Mest sannsynligvis fordi de tilbyr gode priser.

Det beste verden kan gjøre for å motvirke dette er å gjøre uavhengig av Kina og India, og spesielt at vi enten selger eller gir den til de landene som fortsatt kjøper av Russland. Slik at det å kjøpe dette fra Russland vil være det samme som å kaste pengene i søppelet. Kina kan vi gjøre mindre rike ved å kvitte oss med ting som trenger Kull. Og erstatte dette med noe som ikke trenger Kull, noe naturvennlig som vi selger eller gir til Kina.

Mange er nok ikke positive til å gi noe til Kina og gå i minus. Men det er samtidig den mest effektive måten. Bli kvitt eventuelt hat og fordommer og gjør det som er det smarte, ikke det som får deg til å føle deg bedre i en kort periode.
Vis hele sitatet...
Ca 30% av statsbudsjettet, ikke BNP. Det er to ganske ulike tall.
Sist endret av venstrehook; 21. februar 2024 kl. 16:16.