View Single Post
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Jeg ønsker at nato skal holde seg langt unna den krigen. Og liker ikke at Norge donerer våpen til Ukraina. Helt greit at dem donerer mat/klær.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med å donere mat og klær hvis de ikke har våpen? Uten våpen så klarer de ikke forsvare seg, og da får de ikke brukt noe mat eller klær heller.

Selvsagt skal vi hjelpe Ukraina på alle måter de kan. De er tross alt invadert av et diktatur som ønsker å brutalisere dem. Det er lett for oss å sitte her i Norge som er medlem av NATO. Vi risikerer ikke å bli invadert av et diktatur som ønsker å utrydde oss.

Hva tror dere usa hadde gjort vist Russland fikk lov av Canada og mobilisere store styrker/ laget militær base på grensa til usa? Jeg er heller ikke for krigen og liker ikke det Russland holder på med bare så det er sakt.
Vis hele sitatet...
NATO er allerede på grensen til Russland, så jeg skjønner ikke poenget ditt. Dessuten er "hva om X hadde gjor Y" lite relevant her. Vi må forholde oss til hva som faktisk har skjedd, nemlig at Russland har invadert Ukraina.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Russland føler nok på det at dem snart er omringet av nato allianser med usa i spissen. Begge land er en stormakt. Og jeg kan på en måte skjønne at Putin liker dårlig og ha usa så tett opp mot grensene sine.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke hva Russland føler. Russland har ikke vært omringet av NATO i det hele tatt:

https://sports.yahoo.com/map-shows-r...090247369.html

Og hvorfor skulle Russland bry seg uansett? De har atomvåpen. NATO kommer aldri til å invadere.

NATO-utvidelse østover kan også oppleves av russerne som et svik fordi det bryter med et løfte amerikanske myndigheter ga Sovjetunionen under avviklingen av den kalde krigen.
Vis hele sitatet...
Det ble ikke gitt noe slikt løfte.

Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Det skal også sies at sovjeterne allerede hadde overtaket på tyskerne og var de som gjorde D-dagen mulig. Det er noe mange glemmer.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke i det hele tatt. Amerikanerne ble med i krigen i 1941. Det var først mot slutten av 1942/starten av 1943 at krigen begynte å snu i Sovjetunionen. Og dette kun takket være massiv våpenhjelp fra USA, samt at tyskerne begynte å få motstand på andre fronter.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Listen over sannsynlige kandidater er veldig kort, per i dag har den vel bare ett navn. Usannsynlige kandidater finner vi flere av:
USA har alltid har vært negative til russisk gassdominans, Ukraina vil selvfølgelig også være tjent med en stans i russisk eksport. Det er også andre europeiske land som ønsker en hardere linje. Men alle disse har også ekstremt mye å tape på å bli tatt...
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart Russland selv som står bak sprengningen av NS1 og NS2. De lot nemlig NS2 være delvis uskadd og klar til bruk, og var raskt ute og tilbød seg å sende gass gjennom NS2.

Angrepet var altså åpenbart et forsøk fra Russland på å få NS2-prosjektet opp og gå igjen.
Sist endret av hemmeligegreier; 11. oktober 2022 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.