View Single Post
Sitat av habba Vis innlegg
Finnes det noe seriøs litteratur om emnet? Jeg er mest interessert i tradisjonell og gjerne litt spirituell bruk. Jeg skjønner at eventuelle miljøer som har bevart denne innsikten ikke går ut med adresse og telefonnummer her men de må jo finnes håper jeg? Jeg regner med at flein har vært en del av nordisk shamanisme på samme møte som man bruker hallusinogener i andre shamanistiske kulturer over hele verden? Hvorfor, rent bortsett fra lover og regler, er dette så fullstendig ukjent i Norge? Jeg har ikke mye erfaring selv men virkningen er jo allment kjent. Nå begynner jo de positive sidene til og med å bli anerkjent i forskningsmiljøer. Da er det på tide at tradisjonene kommer frem i lyset igjen mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Mentalmelt her på forumet har satt seg inn i historisk bruk av fleinsopp i norden.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=89512

Jeg har hittil ikke funnet noe konkret dokumentasjon på bruk av fleinsopp i Norge før rundt 60 tallet. Og allmennheten fikk visst ikke opp øynene før i 1977, gjennom nyhetsoppslag om "narkosopp" og lignende..

Men jeg har funnet en del antydninger til at Semilanceata kan ha vært i bruk i så mye som i 12 000 år, og at det i senere tid har hatt sin plass i urtesamlingen til europeiske hekser, for eksempel. (Plants Of The Gods)

I tillegg vet jeg med sikkerhet at samene går og bærer på en del hemmeligheter som de ikke deler med noen andre enn seg og sine. Men som sagt, det er veldig vanskelig å få dette dokumentert.


Skal man se til hva historikere og forskere har avdekket så er det nok ikke mye håndfast å støtte seg til. Men jeg har noen prosjekter jeg jobber med selv, så vi får se med tiden om det lar seg gjøre å avdekke noen skjulte deler av historien. Legger så klart ut info etter hvert som dette blir publisert.

Og jeg setter stor pris på all den hjelpen jeg kan få på veien..
Vis hele sitatet...
Sist endret av omba; 13. oktober 2013 kl. 12:32.