View Single Post
Denne massøren misbruker o sin stilling til de grader, jeg sliter med å forstå hvordan han blir urettferdig behandlet.
Er det litt lavere terskel for å bli voldtatt hos massøren?
Er det at pikken ikke har kommet i spill?
Overgrepet er jo like fult ett overgrep, at man ikke får ha kjønnet sitt fritt for ubudne gjester.

La oss si rollene var byttet, men alt foregikk ellers likt; Jeg liker å tro at utfallet ville blitt det samme, men kjenner jeg sitter med noen tvil også. For jeg ser jo deler av poenget du legger frem, men jeg tror faktorene er mer basert på menneskets feilbarlighet, hele rettsapparatet er jo mennesker med feil, mangler, drømmer, ideér, erfaringer og overbevisninger, det er nettopp derfor jeg finner det viktig at lovene våre er kjønnsløse. (Nå sier jeg ikke at dette er tilfelle, da det har ett historisk fundament bygget av menn, men det blir en annen diskusjon)
Hvorfor skal det være relevant hvilke hormoner den ene eller den andre får før (og sikkert etter) fødselen?
Hvordan utvikler man ett slikt lovsystem, hvilke rettigheter har man krav på dersom man fikk (og sikkert får) follikkelstimulerende hormon, kontra gonadotropinfrigjørende hormon?
Skal testosteronerne skrive mannreglene, og østrogenerne kvinnereglene? Kanskje omvendt?

Og kanskje straffen er for høy, det er jeg ikke i stand til å uttale meg om, straffeutmåling, jeg tror jeg ville gjort en elendig jobb, samtidig er jeg usikker på hvor preventivt det ér, fengsel og bot, ganske individuelt?
En slik pengebot svir jo veldig avhengig av din lønnsklasse, eller blir slikt utregnet etter hvor du står pengemessig?
At det er dømt som full voldtekt har jeg derimot ingen problemer med.

Den sosiale stigmaen som følger føler jeg også ubehag ved, men dette er jo i stor grad ett sosialt problem, det lar seg ikke styre av lover og regler, man er tilbake i skolegården med en haug uskrevne regler, hvordan kan rettstaten styre dette?
Folk elsker fremdeles fingerpekeleken, hva kan tilgis? Man er jo svært splittet på dette, absorberer fengsel all skyld?
Her er retorikken din også litt rar slik du forsvarer kompisen din med at han er en fin fyr, ikke kriminell etc.
Det er ikke slik det funker, du blir ikke først litt kriminell, litt mindre fin fyr, så baller det på seg og før du vet ordet av det er du en stygg voldtektsmann, en busemann.
Jeg sliter med å peke på nøyaktig hva det kan være som får folk til slike handlinger, da det sikkert finnes like mange grunner som voldtekter, poenget jeg prøver å gjøre er at vi alle er potensielle overgripere gitt at dørene står åpnet på den måten, det er ikke sagt for å normalisere, eller bagatellisere atferden, snarere for å åpne for den ubehagelige sannheten som ser ut til å utspille seg, vi er alle miljøskadd, og har ett ansvar om å være bevisst, bevisst i våre handlinger og tanker.
Jeg mener ikke at man ikke kan drikke etc. seg, men om utfallet er at du mister hodet og tar frem busemannen din, bør du nok la vær, og heller reflektere litt mer om hvor du står og hvorfor.
Å bli tatt utenpå klærne er vel ingen voldtekt, men jeg synes ikke du skal finne deg í det.