View Single Post
Hvilken: 'Junk' av Melvin Burgess (ikke i slekt med Anthony Burgess forresten).

Hva: En bok om kjærlighet, tillit og heroin.

Hvorfor: Lærer anbefalte den.

Hvordan: Nå er ikke jeg en bok analytiker, men jeg kan prøve å beskrive i grove trekk hva den går ut på.

Et tenårings-par, begge 14 år gamle, en jente og en gutt, rømmer fra sine hjem og bosetter seg i mer urbane strøk i håp om å finne et nytt liv.

Jenta er rebelsk og har lyst på noe nytt (eventyr lysten). Hun har det helt greit hjemme. Hun henger seg opp i bagateller som at foreldrene er "teite" og bestemmer seg for at hun ikke gidder å bo hjemme mer.

Gutten blir slått av sin far og hans mor er hjelpeløs og utnytter gutten til å gjøre alt hun burde gjort. Begge foreldrene har store alkohol problemer og sliter med å få endene til å møtes. Så for å redde seg selv, rømmer han.

Paret slutter seg til en gruppe med husokkupanter (squatters), og bosetter seg med dem.
Her i fra tar det helt av. Livet deres tar en helt annen retning enn hva de noen gang hadde planlagt.

Historien tar sted i England, nærmere bestemt Bristol, i begynnelsen av 80 tallet, da både Punk kulturen og Anarkismen var store bølger som gikk over landet. En hel masse narkotika, og arbeidsledighet herjet også.

ANBEFALES

Tror det er stor sannsynlighet for at jeg svarte feil på flere punkter.