View Single Post
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Nordic semiconductors har jeg på lista over aksjer jeg følger med. Opp 5% idag om jeg ikke tar feil
Ser også ut som om aksjekursen har steget jevnt og trutt over en lengre periode også.
Vis hele sitatet...
Den har sunket litt igjen utover dagen, men DnB har kursmål på 250kr (den ligger et par kroner over 200 nå). Selv er jeg over 40% i pluss på denne aksjen.

Jeg har gjort litt research på Apple ryktene, og grunnen til ryktene er følgende:

I fjerde kvartal hadde nordic en ordrereserve på drøyt 400 millioner dollar, 3mnd senere (altså, nå) er ordrereserven på over 800 millioner dollars.
I følge nordic er det hovedsaklig tier 1 kunder i denne ordrebunken. Tier 1 kunder er hovedspillere i de respektive bransjene som feks Apple, Samsung osv.
Kilde: Børsmelding fra midten av april.

Så noen har lagt inn en svær ordre de siste månedene. Men det MÅ ikke være Apple, det kan også være et resultat av hamstring grunnet problemer i forsyningskjedene.
Ordre har også blitt skjøvet i tid grunnet leveringsproblemer, så noe av økningen er rett og slett utsatt levering fra forrige kvartal.

Nordic har også gått inn helsesektoren, da spesielt rundt sensornettverk som vil gi økte inntekter på sikt.
Totalt har Nordic sikret seg tilgang til nok silisium for en produksjonsøkning på opp mot 25% i 2021.

Et annet selskap jeg vil trekke frem (som jeg ikke har i min egen portefølje enda) er Glencore.
De driver med mineraler og metaller og eier bla. nickelverket her i Kristiansand som leverer noe av verdens reneste nickel, falconbridge.
I tillegg til nickel foredler de gull, sølv, kobber og kobolt.
Batteri fabrikken som skal bygges i Arendal skal etter hva jeg har hørt få noe råstoff fra falconbridge.
Nickelverket er (var hvertfall) på en topp 500 liste over terrormål som kan forstyrre forsyningskjeder i hele verden.

Jeg har sett flere anerkjente analytikere spå at etterspørselen av denne type metaller vil mangedobles de neste 10 årene.

Selv om glencore har en noe shady fortid (eieren var bla. på en FBI etterlyst liste) så leverer de høy kvalitet, og ikke minst store volum.

I 2011 kjøpte glencore Xstrata og kontroller nå både gruver og foredlingsfabrikker.

I følge Wikipedia kontrollerte glencore i 2012 60% av verdens sinkhandel, 50% av kobberhandelen og 9% av verdens kornhandel.
Sist endret av random105675; 29. april 2021 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.