View Single Post
Sitat av danmann Vis innlegg
Random spørsmål som fascinerer meg.

har 2 kompiser og kjæresten min som alle 3 leier hos forskjellige personer. en tredje kompis leier jeg med, og har bodd med i 2 år. Jeg må flytte ut pga blir for tett på familie.
De har det siste året har alle spurt om å leie med meg, vi kan finne en leilighet og skrive 1-års kontrakt hos en fremmed.
Når jeg sa jeg spør om de har lyst å leie av meg om jeg kjøper, 3 måneders kontrakt, så er svarene fra alle 5: SKAL JEG BETALE DEG?

alle 4 betaler ca 5k + strøm der de bor nå.
til og med kjæresten min, som har spurt om vi kan leie sammen etter hun skulle flytte ut fra nåværende sted har mast og digger tanken på å leie hos meg. nå når jeg dro på visning og det skulle bli en realitet, sier hun:
Nei, jeg kan jo bo hjemme gratis frem til sommeren. skal jeg liksom betale ned på ditt lån? (vet hun ikke vil bo hjemme og ser etter et sted å leie, og hun "bor" hos meg allerede, unntatt adresse) Nei, jeg tjener ingenting på å leie av deg. jeg har jo lyst å kjøpe selv.
hun vil leie med meg, men ikke med meg, selv om hun kan få kjøpe seg inn etter hvert, eller vi kan flytte annet sted sammen når hun er ferdig med studier. "jeg kan selvfølgelig besøke deg like ofte som nå." Hun "bor" jo her allerede gratis?

Så da spør jeg, hvorfor vil ingen av meg? 3 måneders kontrakt (ingen kontrakt ved kjæreste) 4,5k - 5k inkludert strøm, internett osv. Blir vanlig bestevenn/kjæresteforhold, kommer ikke til å misbruke det eller noe som helst. Roomien var med på å flytte om jeg kjøper, men plutselig etter at faren hans sa, skal du betale ned på hans lån? Nei da sa han det samme.

5 forskjellige personer, vidt forskjellige personligheter og oppvekst (er ikke knarkervenner) Hvorfor er alle så imot å betale ned på lånet til en venn/kjæreste, men kaster penger på ukjente som nekter de fest, høylytte roomies etc?

dette gjelder uansett leilighet, beliggenhet og standard
Vis hele sitatet...
Spørsmålet din kjæreste må sitte igjen med må vel være at hvorfor du ikke anser henne/han som noe å satse på? Ved å komme med en oversikt på hvor mye du da kan tjene på den personen da blir vel litt feil? Spørsmålet til deg blir vel heller hvorfor du ikke anser din kjære som noe å satse på ved å ta opp felles lån slik at det blir mer rettferdig? Istedenfor at du skal tjene penger på den personen mener jeg..

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Spørsmålet din kjæreste må sitte igjen med må vel være at hvorfor du ikke anser henne/han som noe å satse på? Ved å komme med en oversikt på hvor mye du da kan tjene på den personen da blir vel litt feil? Spørsmålet til deg blir vel heller hvorfor du ikke anser din kjære som noe å satse på ved å ta opp felles lån slik at det blir mer rettferdig? Istedenfor at du skal tjene penger på den personen mener jeg..
Vis hele sitatet...
Halvparten av rentekostnadene var det jeg ville foreslått at den personen kunne vært med å betalt gitt at det blir felles lån etterhvert. Er ikke personen intr. i å bo sammen med deg (felles lån) så er dere vel praktisk talt heller ikke samboere. Om du vil bo sammen med den personen du skal dele livet ditt med, og omvendt, må dere jo nesten finne ut av selv. Er det en som ikke vil så er det vel kanskje ikke noe seriøst å satse på heller?

Vil h*n heller bo gratis hjemme så vil jeg si at det taler sitt, i alle fall etter det rette tilbudet er lagt på bordet.

Har hørt så mye om det her, når det er kun ene parten som har lånet og andre ikke. Den som ikke har lånet mener en ikke skal betale noe særlig fordi det ikke er ens eget lån. Enkelte har dratt det så langt at det har blitt sagt at den personen som har hatt lånet har tjent store summer på en, fordi en har betalt halvparten av rente-kostnaden, så har leiligheten hatt en verdiøkning... Disse personene er det jo selvfølgelig noe økonomisk galt med, og de blir nødt til å gå litt inn i seg selv. Å bo er en kostnad, uansett hvordan en vrir og vender på det. Selv om en ikke tar opp lån her i livet betyr ikke det samme som at en ikke skal ha boutgifter så lenge en puster..
Sist endret av Jens1; 25. februar 2019 kl. 08:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.