View Single Post
Begynte for 3 uker siden i et firma på Hedmarken som leverer frukt og grønt til div bakerier, kontorer, kantiner, resturanter osv. Har vært med på opplæring sammen med flere ansatte, som alle før eller senere begynner å prate lønn osv.

Kort fortalt, ingen trives med lønna som er på 133 kr, og tilnærmet ingen form for overtid, og opptil 10 timers arbeidsdag for de fleste.

Litt fakta sånn at man slipper å skrive så unødvendig mye:
* ca 10 timers arbeidsdag eller mer
* 133 kr timen
* Noen nevnte 10 kr mer i timen ved overtid etter 10 timer eller noe ( usikker )
* Kun 4 ordentlig ansatte, resten er pensjonister
* 2 har blitt satt ned i lønn fra 145 til 133
* Ei har 120 kr timen, ingen vet hvorfor. Hun jobber kveld/natt
* 1 har 26 000 fast i måneden, og han jobber kortest dager, men har vært der i 10 år.

Jeg fikk for en ukes tid siden lønn for 2 uker, hvor jeg første uka hadde 500 kr dagen fast, selv om jeg var med ca 10 timer hver dag. Denne lønna ble ikke nevnt på forhånd, så jeg trodde jeg hadde vanlig times betalt. Siste uka var på 47 timer hvor jeg hadde 110 kr timen. Jeg gikk til sjefen å sa at det manglet noen timer, men fikk streng beskjed om at sånn var det ute i arbeidslivet. Man måtte liksom vise hva man dugde til først, så det var ikke noe å diskutere. Merket sjefen ble nogenlunde hissig når jeg sa det var feil antall timer på lønnslippen.

Har spurt flere av de ansatte når dem har begynte å klage over lønna om hvorfor det ikke er mer. Og den samme historien kommer fra alle mann. De har spurt om mer lønn, men sjefen blir hissig å han nekter å betale mer. Han kommer alltid med samme regla om at det går så dårlig bla bla bla. Men han punger ut 10-15 mill til seg selv iløpet av et år, og 1 mill årslønn til kona som jobber der ( kun noen få timer om dagen ) ifølge de ansatte.

Lønna har stått stille der i 3 år.

En tidligere ansatt har prøvd å kontakte arbeidstilsynet men fikk bare beskjed om å skaffe seg en advokat, noe som aldri skjedde.

Jeg har også hørt at oktober er en stille måned, så når vi jobber opptil 10 timer dagen nå, så kan man fort forvente seg 15 timers dager i desember.

Synes dere han er urimelig, eller har han sin fulle rett til å gjøre det han gjør?
Sist endret av Dead Maple; 7. november 2010 kl. 20:35.