View Single Post
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Mine to hovedargumentet er
  • Det skaper større forskjeller, som egentlig ikke ganger noen.
  • folk har forskjellige utgangspunkt. En 4er kan være mer enn bra nok for mange. Innsatsen som må legges ned for ønsket resultat er ofte forskjellig, og du vil få følelsen av å ikke være tilstrekkelig i stede for å være glad for den 4eren slik du burde uten at det behøver å ligge sjalusi til grunn for dette.
Dette står jeg fortsatt inne for.

Sitat av *pi Vis innlegg
Må få innvende at skjønn er en faglig vurdering, og ikke det samme som trynefaktor. Jeg skal ikke påstå at trynefaktor ikke også forekommer, men faglig skjønn er en nødvendighet og ikke en trussel for et riktig resultat - bevissthet om egne bias bør være en del av dette skjønnet. Akkurat som at det faglige skjønnet til legen din er en bedre garanti for rett behandling enn om den utelukkende skulle være basert på en objektivt utregnet poengskala for symptomer.

Forøvrig mener jeg at karakterer ideelt sett ikke skal være en premie. Sammenfatning av forskning på feltet tyder på at vurdering med karakterer fungerer negativt på læring. Konstruktiv skriftlig eller muntlig tilbakemeldig virker positiv, men den positive effekten er mindre dersom tilbakemeldingen kombineres med en karakter. Det eneste karakterer er godt for er å rangere resultatene i sluttevaluering, for å bestemme hvem som skal få komme inn på hva. Det er ikke et hensiktsmessig verktøy for å belønne, inspirere eller motivere til læring. Skolene bør bruke det så lite som mulig og fokusere minst mulig på det dersom de vil fremme læring og danning, som jo er mandatet deres.
Vis hele sitatet...
Jeg skreiv
Sitat av Knert1
og da kan oppførsel og trynefaktor komme inn i bildet
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi er enige om hva skjønn er... Men vi har muligens forskjellig oppfatning rundt hvilken grad lærere på VGS er profesjonelle og faktisk klarer å på magisk vis eliminere eget bias. Jeg tror dette er et mye større problem enn hva som diskutertes, men dette er ikke noe som kan måles ved hjelp av statistikker. Forskjellige fag krever også forskjellig grad av skjønn, det er en viss forskjell på f.eks matte og samfunnsfag. Mulig det var klønete formulert, men jeg håper du skjønner hva jeg mener?

Realist 1:
Alt i alt et godt og nyansert innlegg. Du har forsåvidt rett i at man må tåle premiering av andre når man blir voksen men som du sier er min tanke, noe som jeg også påpeker at VGS er akkurat for tidlig, for selv om det er "frivillig" er det omtrent obligatorisk, og minner på alle måter om grunnskolen.

På høyskolen blir man mer selvstendig, og læring foregår på et individuelt plan, hvor man tar notater, tar med seg bok hjem og leser selv. På toppen av det kan man virkelig også begynne å kalle folk voksne da de bikker 20 åra. Det er absolutt ikke sånn at du kan forvente det samme av en som nettopp har blitt konfirmant og valgt studiespesialiserende for å studere noe de kanskje ikke veit selv enda som en i 20 åra mener jeg. De fleste er mye mere mentalt utviklet i den alderen.

*Pi refererte til studier som jeg mener absolutt er relevante. Når elevene går ut av VGS er ikke livet deres over. Selv om VGS er over så har de mest sannsynlig gått studiespes for å søke høyskole, så hvordan det påvirker motivasjon og læring etterpå er absolutt veldig relevant. En annen ting er at hvis samtlige skoler innfører dette som en standard praksis vil det selvsagt ikke være noe bombe for elevene i kullene som kommer etter.

*Pi refererte også til hva lærere selv går ut og advarer mot er noe skoler nå tar i bruk. Dette er også veldig relevant, men med slike påstander og der man tidligere refererte til studier om læring og motivasjon er det alltid ønskelig at kilder legges ved i samme post. Hvorfor det ikke blir gjort oftere her inne av flere spør jeg meg selv ofte om. Hvis folk tenker "Dette er jo ting som er sannsynlig, så får man komme med kilder hvis det spørres etter" så ser jeg den og. Det er litt værre når noen kommer og påstår at jorda er trekanta og at Sputnik er den hellige verdenslederen i Illuminati organisasjonen, at den lokale lensmannen er lederen av et mexikansk narkokartell og lignende, og ikke kommer med en eneste kilde etter sånn typ 200 sider med diskusjon. Jeg kan se den siden og, men er det ikke(og nå snakker jeg til alle) bedre å legge ved kilder med en gang man merker selv at man kommer med en påstand som ikke nødvendigvis er allmennkunnskap?

Sitat av *pi
Et godt innlegg, som gjør det mye mer interessant å diskutere! Skal prøve å svare litt på de mange momentene.
Vis hele sitatet...
Premierer du andre folk?

Sitat av Mr.Snake Vis innlegg
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg

>At utdanning og yrkesliv går i arv, er det særdeles lite tvil om. Selv tviler jeg på at en 1000-lapp i pluss for kids med allerede rike foreldre og besteforeldre gir noe særlig utslag for videre motivasjon for studier.
Vis hele sitatet...
Fullstendig usaklig argument å mene at alle med toppkarakterer på VGS har rike foreldre og besteforeldre. Latterlig faktisk.



Sitat av instinktinnsik
> Burde heller gitt de "faglige svake" et løft, enn å pøse ut tusenlapper til de flinkeste, spør du meg.
Vis hele sitatet...

Aha, gi de faglig svake et løft, den idéen har nok ingen tenkt ut enda. Bruke premiebudsjettet på dette istedenfor da? Det blir solide 2000kr per klasse, kommer nok langt med det.


Jeg mener premiering av de med best akademisk resultat er helt innafor. Videregående er frivillig og i tillegg kan det gi en smakebit av det "virkelige" livet. De som presterer best i arbeidslivet blir i mange yrker premiert med høyere lønn og høyere bonuser enn de som ikke oppnår like høye resultater.
For å komme inn på høyere utdanning blir de med best karakterer valgt. Ved jobbsøking, og da tenker jeg hovedsaklig etter endt høyere utdanning, så blir ofte de med de beste karakterene valgt.

Misunnelse lenge leve.
Vis hele sitatet...
Sitat av Fishface Vis innlegg
De aller fleste studenter får ikke topp-karakterer i samtlige fag, sånn helt uten videre. Det ligger ufattelig mye arbeid bak disse karakterene. Da er det også velfortjent å få anerkjennelse for dette.

Sånn misunnelse er derimot laaaaaaaangt vanskeligere å kurere, dessverre.
Vis hele sitatet...
Som sagt er jeg også interessert i å høre folk som stemmer "ja" for at det ikke skal ende i sirkelrunking, men den ene røde tråden de som stemmer for, er jo at de bruker verdens kjedeligste debatteknikk.

fishface
Sånn misunnelse er derimot laaaaaaaangt vanskeligere å kurere, dessverre.
Mr.Snake
Misunnelse lenge leve.
Fekillix
Om en er 19 år og så hårsår kommer en til å gå et tungt liv i møte.

zzzZZZzzzZZZzzz
Det er dårlig debattstil å redusere alle motargumenter til sjalusi og hårsårhet. Om dette er deres beste argument har vi i hvert fall hørt det nå...

Også til argumentet

Til Fekillix
To gavekort på usle tusen kroner er jo en utrolig liten sum å henge seg opp i. Hun hadde fått litt sympati om det var en såpass stor sum at skolen kunne brukt resursene på svakstilte elever, men to tusen kroner dekker så vidt skjermbytte på skole-PCen til en uforsiktig elev, og skolen har garantert flere titalls uforsiktige elever.

Og Mr.Snake
Aha, gi de faglig svake et løft, den idéen har nok ingen tenkt ut enda. Bruke premiebudsjettet på dette istedenfor da? Det blir solide 2000kr per klasse, kommer nok langt med det.

For min del er ikke størrelsen på summen hovedproblemet. Det er perspektivet til den som har strevet hardt for karakterene sine uavhengig av resultat, og perspektivet til den som AKKURAT ikke var bra nok til å komme på pallen.

Det ble beskrevet en rar stemning i klassene og det tviler jeg ikke på. Nå har vi vel snart 100 stemmer her, og kan konkludere med at minst 2 av 3 ikke syntes denne praksisen er innafor. Når folk som selv får premien reagerer burde det ringe en bjelle.

Hvis noen har andre motargumenter en sjalusi, hårsårhet, at størrelsen på summen i deres øyne er lav og andre boomer generations-argumenter ville det vært interessant å høre hvorfor de pengegavene er nødvendige eller har positiv innvirkning.