View Single Post
Sitat av QueenB Vis innlegg
Nei, dialogen er ikke åpen. Jeg har tidligere «avslørt» dette, og vi hadde da en dialog om det hvor jeg sa hva jeg visste, og han var enig i at ting gikk feil vei. Etter dette var det bra en stund, og det er vel tilsynelatende bra nå også. Han vet ikke at jeg vet, og tror han gjør en god jobb med å skjule det. (Han jobber hardt for å skjule det nå merker jeg).

Jeg moraliserer ikke, men jeg har sagt til ham at dette påvirker jo fremtiden vår sammen. Vi har felles tanker om fremtiden (bolig, barn, hund, standardpakka), og det går jo ikke når han tar opp kredittkortgjeld, ruser seg i økende grad, står i fare for å miste jobben, og lyver for meg om hvor han er/hva han gjør, og attpåtil later som alt går bra.

Tidligere var jeg ikke ukjent for å ta meg en fest, men ønsket/behovet for å både drikke og ruse meg har forsvunnet helt når jeg ser hvordan situasjonen er.

Vi prater sammen og er enige om hvordan ting skal være, hva vi ønsker for fremtiden etc, men han gjør alle disse tingene «bak min rygg» - og det gjør det utfordrende.
Vis hele sitatet...
Flott at du har klart å ha en åpen dialog med han tidligere da. Det virker jo som han har ambisjoner om å gjøre det bra, men sliter ettersom at han stadig driver og ruser seg.

Jeg vil anbefale deg å gjøre enda et forsøk på å snakke med han med en åpen dialog. Du kan prøve den såkalte "XYZ" metoden som ofte blir brukt innen parterapi. Den går ut på at du forklarer hva han gjør, hva det får deg til å føle og hva du ønsker han burde gjøre istedet. Eksempel: Når du er ute på kvelden og ikke forteller hva du driver med eller hvor du befinner deg hen, da blir jeg engstelig. Kan du fortelle meg hva du driver med når du er ute på kvelden? Det gjør det lettere for han å forstå hva du føler uten at han skal føle seg angrepet på noen måte. Om det ikke fungerer, så kan man jo spørre hva det er som gjør at man ikke kan oppfylle det ønske den andre partneren har. Tilbake til eksemplet igjen da: Hvorfor kan du ikke si hva det er du driver med på kvelden? Sådan, så kan man prøve å få en dialog på hva roten av problemet egentlig er.

Nå kan det hende dette ikke fungerer og partneren din sliter såpass at det er veldig vanskelig å snakke om rusbruken. Det er det viktig å vise at man bryr seg og ønsker å hjelpe til slik at dere begge kan ha det bra og oppnå deres mål