View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Folk som flytter inn kan også flytte ut igjen. Du er 23, så jeg regner med at hun er cirka det samme. Kanskje til og med aldri bodd på hybel før? Eller med andre enn foreldre/foresatte?

Da er det gjerne en hel del du tar for gitt, som hun ikke gjør.

Du anslår maks 1000 kroner på en måned, så hun har vel bodd der en stund.

Jeg tipper der har forskjellige terskler for ryddighet. Ditto dreamcave og type. Så om dere har en terskel på 30, imens kjærestene deres har en terskel på 70 før de synes det er rotete, så er det klart at dere tar cirka all ryddinga. Dere lar det jo ikke komme forbi 45 engang.

Velvære: Dere to har det fint når det er under 30 rotete. Kjærestene har det nok også fint når det er under 30. Litt som at røykere ikke plages så veldig av folk som ikke røyker, eller at høylytte ikke plages av stillferdige.

Men de to har det fint når de ikke rydder. Og i TS sitt tilfelle har hun det fint når TS rydder. Kanskje. Kanskje hun har litt skam også. Hvem vet.

Jeg tror dere tenker mye mer på dette enn kjærestene deres gjør. Og husker cirka alle gangene dere har tatt mot til dere og spurt. Og så har det ikke blitt gjort noe.

«Fyfaen kattmedsukkerpå/dreamcave er så masete altså» Kjærestene deres bryr seg om dere (ikke sant?), men vet ikke hvor stor den påkjenninga er for dere. De tenker kanskje at det øker stressnivået deres med et par prosent, imens realiteten er… 30? 50?

dreamcave: frokostblanding, ting overalt, klær overalt: Hva med en påminnelse på mobilen hver dag om å ta de tingene? Eller som del av morgen- og/eller kveldsrutine?

Mange Ryddige Personer™ vil si at «de bør ikke trenge slikt! De bør bare gjøre det av seg selv!», og blir dermed fremstilt som vrælende, urealistiske og upragmatiske stakkarer av folk som svarer i slike tråder.

Støvsuging, vask av gulv og klær virker som mer periodiske ting. Søndag = vaskedag? Klesvasken min setter igang når kurva, som er én vaskemaskinsladning stor, er full. Jeg vet hvor lenge vaskemaskina bruker, hvor lang tid jeg trenger på å henge det opp, og hvor de forskjellige plaggene skal henges. (Vaskepose er da shit, btw. Inget tull mer med laken som spiser opp skjorter, og sokker som faller ut i hytt og gevær. De fra IKEA var litt bedre, men selges ikke lengre. Jeg kjøper nok mine neste fra AliExpress)

Skulle dere helst hatt en klesvaskerobot? Ja. Men dere har ikke det enda. Så da gjelder det å gjøre prosessen så rett fram som mulig, så dere kan være roboter selv. Ingen avgjørelser, bare steg 1, steg 2, steg 3. («Fy faen Jonta vet du hvor stor hjelp vaskemaskiner er og hvor lenge prosessen varte før de kom på banen eller?!»)

kattmedsukkerpå: Om du har kjøpt leilighet og har bil og bensin har du vel jobb, eller hvertfall fast inntekt. Har hun? Hva har hun mulighet til å bidra med økonomisk? Jeg vedder 7 kroner på at hun ikke har god kontroll på økonomien sin. Så det vil ev. også være et prosjekt.

Folk gjør det på forskjellige måter. Noen sier «Om hun har dobbelt så høy inntekt som du, bør hun betale dobbelt så mye av maten» Eller av fellesutgiftene. Eller at dere deler 50/50 på maten uansett hva forskjellene i inntekt er. Eller til og med 50/50 av alle utgifter.

«Har fått dame» sier meg at forholdet ikke er sååå gammelt, så lånet virker det rimelig at du betjener. Regner med det står i ditt navn også. Mat synes jeg det bør være 50/50 på, om hun har mulighet til det. Ditto oppvaskmiddel, dopapir, m.m.

Katten er hennes, så den synes jeg er hennes ansvar.

Bil og bensin: Tja. Hvor mye bruker dere den? Om hun sitter på en gang i måneden så mener jeg det er ditt ansvar. Om hun bruker den like mye som du: Not so much

Du skal lete en stund før noen er villig til å vedde på at hun forandrer oppførsel av seg selv. Det må skje noe. «Hey. Vi er begge nye på det her, og hadde nok litt forskjellige forventninger til hvordan det ville være å bo sammen. Så nå starter vi på ny, med kunnskapen vi har tilegnet oss i bakhodet»

Om det er vanskelig å ta det muntlig, kan du forklare dette og resten via SMS elns.
_______________

«Vi er kjærester! Kjærlighet! Elsker hverandre!» Ja. Men det er mulig å elske noen samtidig som den personen gjør en miserabel. Det er mulig å elske noen man misliker. Og om kjæresten din bruker 80% av energien sin på å rydde og stresse og vaske, hvor mye energi har hen igjen til deg? Til forholdet? Til fritidsaktivitetene sine? Til det som er grunn til at du er sammen med hen?

Har dere prøvd KonMari? Kanskje noe å gjøre sammen. Om dere har 100 ting, men bare 70 plasser, er det klart at det er vanskelig å rydde vekk de resterende 30