View Single Post
Sitat av hippitus Vis innlegg
Er det forskjel på å gjøre dette når man er inne på et studie, og tar fag fra et annet, i forhold til å bare søke direkte på enkeltemner uten å være på et annet studie?

En kompis av meg tok samme fagene som meg, på en IT-linje, men han søkte seg ikke inn på et studie. Han fikk ikke lov å fortsette, ettersom de stengte ned muligheten til å søke enkeltemner. Hvis det også gjelder å søke på enkeltemner om man allerede er inne på en annen linje, ville jeg sjekka nøye opp på forhånd om det faktisk går an å søke på de emnene man vil ta.
Vis hele sitatet...
Dette varierer fra institusjon til institusjon. Noen av fagene mine var kun for de som gikk på studiet, noen var begrenset av at man måtte ha hatt et fag før(du kan ikke melde deg opp i organisk kjemi om du ikke består innføring i kjemi, som et hypotetisk eksempel). Men dette gjaldt veldig få, og gitt at trådstarter her må ta førsteårsfag, anså jeg det ikke som relevant. For øvrig var det ikke noe problem å bare fyre av en mail til professoren om man ville ta et fag man egentlig ikke kunne, så fikk man ordnet det, men igjen, det er sikkert ikke sånn overalt.