View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå har ikke jeg sett den filmen (heller), men slik jeg forstår\husker det så tar den utgangspunkt i et fotoprosjekt med denne kvinnen som modell? Da synes jeg det er relevant å diskutere hvorvidt en slik estetisering av en syk kropp er gunstig, all den tid denne estetiseringen er drivkraften bak sykdommen. Sammenlikningen med overvekt er relevant i lys av det. Jeg leser ingen steder at det er krenkede følelser som er problemet. Ei heller roper noen om sensur (inkl meg).

PS: Jeg Google forfatteren nå, og ser at hun er overvektig. Ut fra innlegget oppfatte jeg virkelig ikke at dette var sutring over at overvekt ikke er objekt for estetisering, tvert imot at det er skadelig å estetisere en syk kropp, når det er det nettopp den idealiseringen som er sykdommen.
Vis hele sitatet...
Jeg opplever ikke at hun sutrer over at overvekt ikke er objekt for estetisering.

Jeg opplever at hun tidvis sutrer over at fokuset er rettet mot undervekrige, når overvektige faktisk har det verre.

Hun kunne enkelt problematisert rundt effektene av "sykdom som kunst" uten å poengtere at "å være tynn har høyere status enn å være tykk".

At "Tjukke folk vekker en helt annen følelse hos folk [enn tynne], og blir ansett som late, dumme og triste" er kanskje sant, men har null relevans for hvilke effekter bilder av mennesker med livsstilssykdommer har på mennesker med livsstilssykdommer.

Hadde filmen omhandlet spiseforstyrrelser generelt hadde ting stilt seg annerledes. Men den gjør ikke det. Den retter fokus mot anorektiske Lene Marie Fossen, og fokuserer naturlig nok på hennes problematikk, som er kraftig undervekt og feilernæring. I tillegg er hovedpersonen nylig gått bort som en konsekvens av sykdommen sin. Da burde Carlsen hatt mer fingerspitzgefuhl enn her.

EDIT: men dette blir off topic i lengden, så kommer ikke til å gå videre inn i akkurat denne diskusjonen i denne tråden.
Sist endret av stranger; 5. desember 2020 kl. 18:33.