View Single Post
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg mener det er feil å snakke om at man skal innføre kontantløst samfunn. Det skal ikke være noe man trenger å innføre, det kommer av seg selv når alternativene er gode nok.

Et problem er at det ikke finnes noen enkel mulighet for alle å motta elektroniske betalinger i en salgssituasjon.
Skal man motta betaling med kort kreves det en terminal som enten koster en månedlig sum eller tar en prosentsats av betalingen.
Det finnes ulike løsninger for mobilbetaling, men de forutsetter at kunde og selger bruker samme tjeneste.

Det tar også lenger tid å betale med kort og firesifret kode eller gjennomføre en mobilbetaling enn det gjør med eksakt kontantbeløp.
Det har begynt å komme kontaktløse bankkort som ikke krever kode for kjøp under 200kr, men da trenger fortsatt selger utstyr med tilhørende kostnad.

Jeg synes det er bra at DNB legger gebyrer på kontanthåndtering, det koster banken mye og jeg synes det er feil at de skal ta igjen de kostnadene på andre ting.
Så lenge det er kostnad for å ha bankterminal gir det mer likebehandling ved å innføre gebyrer på kontanter.