View Single Post
Sitat av byp4ss
Vet du hvordan man vil generere et "tilfeldig" tall på PCen? Det er ikke så tilfeldig som du tror.

Svaret her er enkelt, det samme skjer i begge universene, alt er forutbestemt.
Vis hele sitatet...
Tok du deg tid til å lese det jeg skreiv? Flere like univers er ikke mulig, de vil før eller siden påvirke hverandre og hva skjer da?

Sitat av Elefanten
Men jeg ser ikke hvorfor fri vilje skal kollidere med "påvirkningsteorien". Hvilken frihet er det dere føler dere mister ved å annerkjenne den?
Vis hele sitatet...
Jeg føler ikke at jeg har mistet noen frihet. Vi er enige om at alt som skjer idag skjer fordi noe annet som førte til at dette skjedde, hendte i går. Sånn kan vi kutte det ned til hundredels sekunder av gangen og sette det i perspektiv over den tida vi har eksistert. Vil ikke da alt du gjør være bestemt av den første vinden som blåste på jorda eller noe i den duren? Så derfor blei alt som skjer idag, bestemt for lenge lenge siden. Det kan jo få noen og enhver til å føle seg frarøvet friheten sin. Men man må bare forstå at det ikke er noen vits i å prøve å tenke for mye eller tukle med denne "prosessen" for der er vi nok maktløse. Siden uansett hvor mye man vil prøve å bevise sin egen frie vilje så skjer alt bare en gang og man kan ikke endre på det. Man kan ombestemme seg 100 ganger før man gjør noe å det vil fortsatt være et produkt av "den første vinden som blåste"
Sist endret av gulunderstrek; 13. mai 2008 kl. 23:27. Grunn: Trøtt