View Single Post
Sitat av steili Vis innlegg
Poenget er at det er trådstarter som har det juridiske ansvaret for å betale boten, uavhengig av hvilken sivilrettslig avtale vedkommende måtte ha med sin arbeidsgiver. Derav anbefalingen å betale boten, for å heller kreve beløpet refundert av arbeidsgiver i etterkant hvis man mener man har en avtale som rettferdiggjør det.
Vis hele sitatet...
Vi er alle klar over at trådstarter har det juridiske ansvaret, da det er han som har fått boten. Nå har det seg imidlertid slik at han har oppfattet situasjonen som avklart basert på svaret sjefen ga, for så å finne ut at den ikke er det, og at forelegget nå har steget 600,-. Det er trådstarter som sitter med skjegget i postkassa, men poenget her er at det ikke er hans skyld, dette ville ha skjedd med samtlige dersom de hadde vært satt i samme situasjon. Det jeg reagerte på var mangelen på anerkjennelse av urettferdigheten i trådstarters situasjon, bare en totalt svart/hvitt tolkning uten nyanser.

Som sjef så er du i en maktposisjon, når du kan lyve til arbeidstakerne dine uten å måtte ta ansvar for det så er det helt på trynet. Se for deg at en overlege ber en sykepleier-lærling om å legge en pasient i narkose, med beskjed om at det er trygt basert på at han har gått over pasientens epikrise, pasienten får imidlertid en anafylaktisk reaksjon og dør. Er det sykepleieren som skal slaktes da?


Sitat av clarionify Vis innlegg
Men det er jo ikke sjefen som har sagt at han skal kjøre denne ruten.
Vis hele sitatet...
Siden det ikke er spesifisert av trådstarter så kan vi bare spekulere. Dersom det er kolleger som har gitt beskjed til lærlingen uten å snakke med sjefen så har jeg fortsatt forståelse for trådstarters situasjon, men samtidig også sjefen. Siden sjefen hadde sagt at han skulle ordne opp, så tolket jeg det imidlertid dithen at beskjeden kom fra sjefen. Dersom sjefen ikke visste om dette, så burde han ha gikk klar beskjed om dette når han ble spurt.
Sist endret av simchris; 13. januar 2017 kl. 19:04.