View Single Post
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
276
Dette er helt individuelt. Enkelte har mye lettere for å bli avhengige enn andre, både som følge av gener og oppvekst. Se feks på inuitene som er generelt er veldig tilbøyelige for alkoholisme, noe mange mener er en følge av at de er et folkeslag som aldri har hatt tilgang til rusmidler gjennom tusenvis av år, og dermed ikke har fått evolusjonens hjelp til å skape et forsvar mot avhengighet ( Kilde . Mange blir hekta etter første skudd, mens det er overraskende hvor mange som klarer å opprettholde et relatvivt "sunt" forhold til heroin i mange år (Antakelig med en god/ressurssterk livssituasjon som forutsetning). Kjenner også mange som har satt noen skudd, men som ikke syns rusen var så heftig og la det på hylla. En er egentlig nødt til å vurdere sin egen avhengighetsrisiko ut fra tidligere erfaringer, noe som kan være nesten umulig siden vi alle har en (blindsone). Jeg tenker en grei tommelfingerregel er at hvis du vurderer å sette et skudd, er det i seg selv en god indikasjon på at du er i faresonen. Skulle jeg absolutt prøvd herion, hadde jeg latt det holde med den ene gangen (men det har jeg sagt før... )